021-88507190

بازدید از پایتخت باستانی هیتی ها در ترکیه

گردشگری ش.مافی 30 مهر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    گشت و گذار در شهر باستانی هاتوسا

    هاتوسا، در حاشیه مناطق مرکزی آناتولی و دریای سیاه ترکیه قرار دارد و یکی از جاذبه های دیدنی ناشناخته ای است که در سال 1986 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. از اهمیت تاریخی آن  نیز نمی توان گذر کرد این مجموعه باستانی از نظر قدمت  دست کمی افسس و کاپادوکیا ندارد، در بحث درباره تمدن های گذشته ترکیه نیز به همان اندازه قابل توجه است، زیرا هاتوسا پایتخت پادشاهی باستان هیتی ها بوه است.
    چشم انداز اطراف شهر شامل مزارع غنی از کشاورزی و اراضی تپه ای برای مراتع و همچنین جنگل ها بود. چوب های کوچکتر هنوز هم در خارج از شهر یافت می شوند، اما در زمان های قدیم، آنها بسیار گسترده تر بودند. این بدان معناست که ساکنان در هنگام ساخت خانه های خود و سایر سازه ها از چوب بسیار خوبی برخوردار بودند. مزارع محصول معیشت گندم، جو و عدس را در اختیار مردم قرار می دادند. کتان نیز برداشت می شد، اما منبع اصلی پوشاک آن ها پشم گوسفند بود. آن ها همچنین در جنگل گوزن ها شکار می کردند، اما این احتمالاً فقط برای اشراف استفاده می شده، اکثرا غذا خود را از گوشت حیوانات اهلی تهیه می کردند.
    از آنجا که رودخانه های موجود در منطقه برای کشتی ها نامناسب هستند، همه حمل و نقل ها به هاتوسا به صورت زمینی انجام می شد.

    شهر باستانی هاتوسا

    هیتی ها کی بودند؟

    مورخان مطمئن نیستند که تمدن هیتی از کجا آمده و رفته. آنها فقط از خط زمانی تاریخی گسترده و بدون اثری ناپدید شدند. تحقیقات و مباحثه هنوز ادامه دارد، اما اکنون، کارشناسان فقط می توانند تصور کنند که خود را در فرهنگ های دیگر ادغام کرده اند. آثار حضور آنها از قرن 18th قبل از میلاد مسیح است اما تا سال 1190 قبل از میلاد، دیگر چیزی نبودند. آن ها یک خدا می پرستیدند، وقتی فهمیدم که زنان با مردان را برابر می دانستند حتی در کنار پادشاهان حکمرانی می کردند، فوراً تحسین من را به دست آوردند.
    چارلز تگزیر در سال 1834 به این شهر سفر کرد و ضمن بازدید از منطقه ای که اکنون به خاک عثمانی تبدیل شده بود، ویرانه هایی کشف کرد. او فکر کرد که شهر باستانی پتریا را پیدا کرده است با این حال در سال 906 ، لوح های رس به جای کتیبه های متعدد ثابت کردند که این شهر گمشده هاتوسا، پایتخت تمدن بزرگ هیتی ها است.

    تاریخچه شهر باستانی هاتوسا

    2000 قبل از میلاد مسیحیان، بومیان هیتیت، مکان هایی را که حتی زودتر از آن اشغال شده بود مستقر کردند و از آن مکان به عنوان هتوس یاد می کردند. هتی ها شهرک اولیه خود را در ارتفاعات بالای Büyükkale ساختند. قدیمی ترین آثار اسکان در محل مربوط به هزاره ششم پیش از میلاد است. در قرن 19 و 18 قبل از میلاد، بازرگانان از آشور یک پست تجاری در آنجا تأسیس کردند و در یک محله جداگانه از شهر خود مستقر شدند. مرکز شبکه تجارت آن ها در کانش (نونا) (کالتپه مدرن) قرار داشت. معاملات تجاری مستلزم ثبت اسناد بود: شبکه تجارت از آشور نوشتن نامه به هاتوس را به شکل خط میخی انجام می شد.
    در حفاری ها یک لایه کربن مشهود است که آتش سوزی و ویرانی شهر هاتوسا را در حدود سال 1700 قبل از میلاد گواهی می دهد. به نظر می رسد شخص مسئول پادشاه آنیتا از کوثرا بوده است، که اعتباری را برای این عمل به دست آورد و یک نفرین کتیبه را برای اقدامات خوب نیز نوشته است:
    "هر کس بعد از من پادشاه شود، هاتوساس را اسکان دهد، اجازه دهید طوفان آسمان به او حمله کند"

    جاذبه های باستانی شهر هتوسا

    بازدید از جاذبه های دیدنی و اصلی پایتخت باستانی هیتی ها

    ویرانه های هاتوسا در منطقه وسیعی به طول تقریبی 7 کیلومتر پخش می شوند. با ورود به درون دروازه اصلی، اولین نشانه‌ی سایت باستانی بخشی از دیوارهای بازسازی شده شهر بود. هدف اصلی آنها دفاع بود زیرا در آن روزها تهاجم های زیادی برای شورش وجود داشته اند.

    دروازه شیر

    اولین قسمت ایستگاه دروازه شیر باستانی با حرکت به قسمت فوقانی هاتوسا بود. این دروازه که در اوایل قرن 14 ساخته شده است، ورودی اصلی به شهر هاتوسا بوده و شب ها مهر و موم می شده. با نگاهی به دیوارهایی که از شیرها را به تصویر می کشد، شبیه یک معمای است که با اره منبت کاری شده است.

    دروازه Sphinx’s هاتوسا

    ساختار برجسته بعدی دروازه ابوالهول است که توسط خانواده های کشیش یا کاهنان مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است. در طی کاوش های آلمانی ها، یک سری از این آثار ها کشف شده به برلین منتقل شدند اما در سال 2010، پس از تهدید یک وزیر دولت ترکیه، به آنها بازگردانده شد. 

    بایگانی سلطنتی میخی

    یکی از مهمترین اکتشافات در این سایت، بایگانی میخی شکل سلطنتی از لوحهای رس، معروف به بایگانی بوگازکی است، که از مکاتبات و قراردادهای رسمی تشکیل شده و همچنین کدهای قانونی، رویه های مربوط به مراسم فرقه، پیشگویی های شفاهی و ادبیات باستانی نزدیک شرق ی باشد. همچنین  یک لوح به خصوص مهم، که در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول به نمایش گذاشته شده است، جزئیات شرایط صلح که سال ها پس از نبرد کادش بین هیتی ها و مصریان تحت رامسس دوم، در سال 1259 یا 1258 قبل از میلاد به دست آمده است را تفصیل می دهد. یک نسخه در سازمان ملل در شهر نیویورک به عنوان نمونه ای از اولین معاهدات بین المللی صلح شناخته شده است.

    هاتوسا کجا واقع شده است و چگونه می توان به آنجا رسید

    هتوسا در Bogazkale واقع شده است که یک دهکده کوچک است. نزدیک ترین را رسیدن به این مجموعه باستانی رفتن از شهر آنکارا و کاپادوکیا می باشد. البته هیچ اتوبوسی وجود ندارد و باید تاکسی رزرو کنید. هیچ راه مستقیمی به این شهر وجود ندارد.

    قلعه تارخی شهر باستانی هتوسا

     مهرپرواز مجری مستقیم تور های ترکیه، با ارائه بهترین خدمات مسافرتی، رزرو بلیط هواپیما ترکیه، رزرو هتل های ترکیه و کلیه خدمات گردشگری در خدمت شما عزیزان می باشد.
    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW