021-88507190

کوچکترین فرودگاه های جهان کدامند

گردشگری م.مقیمی 05 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شاید وقتی به فرودگاه فکر می کنید، ترمینال ها و باندهای فرود بزرگ به ذهنتان بیاید. اما بعضی فرودگاه ها آنقدری کوچک هستند که هر هواپیمایی نمی تواند در آن ها فرود بیاید و امکاناتی مثل بوفه، رستوران و فروشگاه نیز در آن ها جا نمی شود. در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کوچکترین فرودگاه های جهان را بشناسید

    شاید شما هم وقتی به فرودگاه فکر می کنید، یک سری ترمینال بزرگ و یک باند فرود وسیع در ذهنتان بیاید. شاید شما هم فکر کنید که همه فرودگاه ها در دنیا شبیه به فرودگاه هایی هستند که تا به حال دیده اید. اما خوب است این را بدانید که همه فرودگاه ها در دنیا به آن بزرگی که فکر می کنید، نیستند. بعضی از فرودگاه ها آنقدری کوچک هستند که هر هواپیمایی نمی تواند در آن ها فرود بیاید و امکاناتی مثل بوفه، رستوران و فروشگاه نیز در آن ها جا نمی شود. اگر دوست دارید که بدانید کوچکترین فرودگاه های جهان کجای این دنیا واقع شده اند، بهتر است که ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه کوچکترین فرودگاه های جهان در کشورهای مختلف را به شما معرفی می کنیم و اطلاعات جالبی درباره هر کدام از این فرودگاه های نقلی به شما ارائه می کنیم.

    فرودگاه سابا در کارائیب

    فرودگاه سابا که دقیقا داخل جزیره ای به همین نام در دریای کارائیب قرار گرفته است، به عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان شناخته می شود. این فرودگاه به این دلیل در جهان مشهور شده که کوچک ترین باند فرود دنیا را دارد. این باند فرود فقط 320 متر طول دارد و به همین دلیل خیلی از هواپیماهای مسافربری بزرگ نمی توانند در این فرودگاه کوچک به زمین بنشینند. گفتنی است که تنها ایرلاینی که هواپیماهایش به این فرودگاه پرواز دارند، ایرلاینی به نام ویندوارد آیلندز است که هر روز پروازهایش از این فرودگاه به مقصد جزیره سن مارتن انجام می شود.

    فرودگاه سابا در کارائیب

    فرودگاه بین المللی موشویشوی آی در لسوتو

    فرودگاه بین المللی موشویشوی آی که در کشور آفریقایی لسوتو قرار گرفته، یکی دیگر از کوچکترین فرودگاه های جهان است. جالب است بدانید که با اینکه این فرودگاه وسعت خیلی کمی دارد، اما یک سری پروازهای مستقیم از آن به مقصد ژوهانسبورگ انجام می شود. این فرودگاهی که در موردش صحبت می کنیم، 2 باند فرودگاه مجزا برای بلند شدن و فرود آمدن هواپیما دارد و امکانات آن محدود به یک فروشگاه هدیه و سوغاتی، یک رستوران، یک کافه و یک کیوسک می شود.

    فرودگاه بین المللی موشویشوی آی در لسوتو

    فرودگاه لوانگ پرابانگ در لائوس

    فرودگاه لوانگ پرابانگ به عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان در حال حاضر فقط یک باند فرودگاه دارد. اما قرار است که در آینده نه چندان دور به وسعت آن اضافه شود تا پروازهای بیشتری بتوانند به مقصد این فرودگاه کوچک در لائوس پرواز داشته باشند. جالب است بدانید که با اینکه فرودگاه لوانگ پرابانگ یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان است، اما همه جور امکانات رفاهی از فروشگاه گرفته تا رستوران و حتی یک صرافی را در خود جای داده است. 

    فرودگاه لوانگ پرابانگ در لائوس

    فرودگاه مورگان تاون مونیسیپال در آمریکا

    فرودگاه مورگان تاون که فقط هواپیماهای یک ایرلاین (یونایتد ایرلاینز) به مقصد آن پرواز دارند، یک فرودگاه خیلی کوچک در ویرجینیای غربی است. این فرودگاه یک باند فرودگاهی خیلی کوچک به طول 800 متر دارد و به همین خاطر به عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان شناخته می شود. جالب است بدانید که این فرودگاه کوچک یک رستوران دنج و کوچک هم دارد که کاملا به باند فرودگاه مشرف است و به راحتی می توان از پنجره های آن نحوه بلند شدن و فرود آمدن هواپیماها را تماشا کرد. 

    فرودگاه مورگان تاون مونیسیپال در آمریکا

    فرودگاه گوستاف 3 در کارائیب

    فرودگاه گوستاف 3 که در جزیره سن بارتلمی در کارائیب قرار گرفته، یکی دیگر از کوچکترین فرودگاه های جهان است. این فرودگاه به افتخار شاه گوستاف سوئی که این جزیره را در سال 1784 از دست فرانسوی ها آزاد کرد، نامگذاری شده است. نکته جالبی که درباره این فرودگاه کوچک وجود دارد، این است که فقط هواپیماهای یک موتوره و دو موتوره با ظرفیت نهایت 20 نفر می توانند به مقصد آن پرواز داشته باشند. از آن هم جالب تر اینکه به خاطر اینکه فرودگاه گوستاف 3 در کنار دریا واقع شده است و یک باند فرود کوتاه به طول 640 متر دارد، به عنوان یکی از ترسناک ترین فرودگاه های جهان نیز شناخته می شود.

    فرودگاه گوستاف 3 در کارائیب

    فرودگاه بارا در اسکاتلند

    فرودگاه بارا به عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان، فرودگاهی است که فقط در روزهای دوشنبه تا جمعه به مدت چند ساعت باز است. نکته عجیبی که درباره فرودگاه بارا وجود دارد، این است که این فرودگاه در جزیره بارا تنها فرودگاهی در دنیاست که جنس سطح باند فرودگاه آن شنی است و می توان گفت که از این جهت نیز یک فرودگاه منحصر به فرد در دنیا تلقی می شود.

    فرودگاه بارا در اسکاتلند

    فرودگاه تنزینگ هیلاری در نپال

    فرودگا تنزینگ هیلاری در روستای کوچکی به نام لوکلا در نپال واقع شده است. این فرودگاه جدای از اینکه عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان را به خود اختصاص داده، به عنوان ترسناک ترین فروگاه جهان نیز شناخته می شود. این مساله به خاطر لوکیشن خاص این فرودگاه و کم بودن طول باند فرود آن است و واقعیت این است که فرود آمدن در آن برای هر خلبانی یک چالش بزرگ و اساسی محسوب می شود. روستایی که این فرودگاه در آن قرار گرفته، به مسیر اورست راه دارد و به همین دلیل بیشتر کوهنوردانی که قصد فتح اورست را دارند، کوهنوردی خود را از مبدا این روستا شروع می کنند و سفرشان را با پرواز به همین فرودگاه کوچک و البته ترسناک آغاز می کنند. گفتنی است که این فرودگاه به افتخار نام هیلاری و تنزینگ که اولین فاتحان اورست در سال 1953 بودند، نامگذاری شده است.

    فرودگاه تنزینگ هیلاری در نپال

    فرودگاه سوالبارد در نروژ

    سوالبارد نام یک مجمع الجزایر است که درست بین نروژ و قطب شمال قرار گرفته است. در سوالبارد یک فرودگاه به همین نام ساخته شده است که اتفاقا ایرلاین های متعددی به مقصد آن پرواز دارند. در واقع با اینکه این فرودگاه وسعت خیلی کمی دارد و به عنوان یکی از کوچکترین فرودگاه های جهان شناخته می شود، اما با این حال فرودگاه مهمی در نروژ تلقی می شود و از آن به مقاصد مختلف از جمله پایتخت نروژ و کشورهای دیگر اروپایی مثل سوئد پرواز انجام می شود.

    راستی کوچکترین فرودگاه جهان که شما تا به حال به آن پرواز داشته اید، چه فرودگاهی بوده است؟


    درباره سفر هوایی بیشتر بخوانید:

    فاصله ایران تا آمریکا و بعضی از کشورهای مهم جهان

    از فاصله هوایی ایران تا برخی نقاط دنیا مطلع شوید

    با کلاس های پروازی بیشتر آشنا شوید

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW