021-88507190

غذاهای چینی؛ دریچه ای تازه در دنیای طعم ها

راهنمای سفر مهرپرواز 16 مرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
غذاهای چینی دنیایی از طعم و رنگ را به شما نشان می‌دهند که برخلاف باور عموم بسیار جذاب است. در این مطلب غذاهای معروف چنی را خواهید شناخت.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    غذاهای چینی با تنوع و سابقه‌ بالا و سبک پخت و ویژگی‌های منحصربه‌فردشان یکی از بخش‌های مهم فرهنگ این کشور به شمار می‌روند. از گذشته تا به امروز، انواع غذاهای این کشور، مانند غذاهای چینی زنده به‌دلیل داشتن مواد اولیه و شیوه سرو متفاوتشان، برای اکثر افراد جالب و البته عجیب بوده‌اند. خیلی‌ها دوست دارند برای یک بار هم که شده، خوردن این مدل غذاها را تجربه کنند. از همین رو، در این مقاله قصد داریم برخی از محبوب‌ترین غذاهای چینی را به شما معرفی کنیم تا با امتحان‌کردن آن‌ها، یک تجربه متفاوت و جدید داشته باشید.

    1. خوراک اردک (Peking Duck)

    خوراک اردک پکن یکی از غذاهای اصیل چینی است که شهرت جهانی دارد. اردک ورقه‌شده پکن که بسیار هم ترد است، اغلب با پنکیک، سس لوبیا شیرین یا سس سویا با سیر له‌شده خورده می‌شود و یک غذای سلطنتی در چین قرون وسطی بوده است.

    خوراک اردک از غذاهای اصیل چینی

    عکسی از خوردک اردک

    2. ورمیشل با خون اردک (Duck blood and vermicelli soup)

    شاید تصور کنید که سوپ خون اردک و ورمیشل، با توجه اسمش از غذاهای چینی حال بهم زن باشد؛ اما در واقع یکی از محبوب‌ترین غذاهای این کشور محسوب می‌شود. این سوپ به‌خاطر ارزش غذایی‌اش شهرت یافته و از ورمیشل، خون اردک، گوشت یا آب قلم اردک و انواع سبزیجات تهیه می‌شود.

    3. ماهی بخارپز (Chinese Steamed Fish)

    ماهی بخارپز یک غذاهای چینی خوشمزه و کلاسیک است که در سال نوی چینی و دیگر مناسبت‌ها و جشن‌ها از غذاهای اصلی میز شام محسوب می‌شود. جالب است بدانید که چینی‌ها این ماهی آبدار و فوق‌العاده معطر را نماد خوش‌شانسی می‌دانند.

    ماهی آب پز از غذاهای خوشمزه چینی

    عکسی از ماهی آب پز

    4. سر ماهی بخارپز با فلفل قرمز خردشده (Steamed Fish with Chopped Red Chili)

    سر ماهی بخارپز با فلفل قرمز خردشده یکی از غذاهای شناخته‌شده و سنتی در آشپزی استان هونان است. ترکیب سر ماهی با فلفل قرمز طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کند که علاوه بر خاص‌بودنش، می‌تواند به افزایش قدرت و کارایی مغز هم کمک کند.

    5. غاز کبابی (Roasted goose)

    یکی از محبوب‌ترین غذاهای چینی ها، غاز کبابی است که هم بین خود مردم چین و هم گردشگران خارجی، طرفداران زیادی دارد. داخل شکم غاز با مواد معطر پر می‌شود و در نهایت، غذایی ترد و آبدار خواهد شد که طعم لذیذی دارد.

    6. خوراک جوجه کونگ پائو (Kung Pao Chicken)

    خوراک جوجه کونگ پائو یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای چینی به ‌سبک سیچوان است که بین چینی‌ها و خارجی‌ها محبوبیت دارد. مواد اصلی این غذا، مرغ خردشده، فلفل قرمز خشک، خیار و بادام زمینی سرخ‌شده یا بادام هندی است. این غذای اصیل را شما می‌توانید در بسیاری از رستوران‌های چین پیدا کنید.

    خوراک جوجه کونگ پائو از بهترین غذاهای چینی

    تصویری از خوراک جوجه کونگ پائو 

    7. دامپلینگ (Dumplings)

    دامپلینگ یا همان پیراشکی یکی از محبوب‌ترین انواع غذاهای چینی، خصوصا در شمال کشور است. پیراشکی چینی شامل گوشت چرخ‌کرده و سبزیجات خردشده است که در یک پوست خمیر نازک پیچیده شده‌اند. در نهایت، کوفته‌ها از طریق آب‌پز کردن، بخارپز یا سرخ کردن، پخته می‌شوند.

    8. ماپوتوفو (Ma Po Tofu)

    سوپ ماپوتوفو با سابقه 100 ساله، نه‌تنها یک غذای معروف چینی است، بلکه در کشورهایی مانند ژاپن و تایلند هم طرفداران زیادی دارد. این غذای تند و خوش‌طعم، اولین بار توسط یک پیرزن آبله‌رو تهیه شد که نام غذا هم، از او گرفته شده است. «ما» در چینی به‌معنای آبله‌رو و «پو» به‌معنای مادربزرگ است.

    ماپوتوفو از غذاهای چینی عجیب

    عکسی از ماپوتوفو

    9. برنج سرخ شده (Fried Rice)

    برنج سرخ‌شده یکی از آسان‌ترین غذاهای چینی است که از سرخ کردن برنج پخته‌شده و مواد دیگر مانند تخم‌مرغ، سبزیجات، غذاهای دریایی یا گوشت تهیه می‌شود. گفته می‌شود که این غذای رایج چینی، هم مورد پسند چینی‌ها و هم خارجی‌هاست.

    10. شیائولانگ بائو (Xiaolongbao)

    این غذا نوعی پیراشکی سنتی چینی است که در جیانگ سو و شانگهای محبوبیت زیادی دارد. این پیراشکی معمولا با موادی مانند گوشت خوک، گوشت گاو، گوشت خرچنگ، میگو، غذاهای دریایی و سبزیجات پر و در یک سبد کوچک بامبو پخته می‌شود.

    شیائولانگ بائو از غذاهای چینی ها

    تصویری از شیائولانگ بائو

    11. رشته فرنگی چنکون (Chen cun rice noodles)

    رشته فرنگی چنکون یک غذای ویژه از روستای چن و جزو غذاهای چینی با نودل است که از نوع خاصی رشته فرنگی (نودل) و گوشت گاو تهیه می‌شود. این نوع رشته فرنگی در مقایسه با نودل‌های معمولی، نرم‌تر، پهن‌تر و نازک‌تر است و به‌خوبی طعم گوشت گاو و سایر مواد را به خود جذب می‌کند.

    12. سوپ تند و ترش (Hot and sour soup)

    این سوپ معروف و سنتی چینی که از تکه‌های توفو، انواع قارچ‌های چینی، شاخه‌های بامبو، تخم‌مرغ و... تهیه می‌شود هم یک غذای لذیذ و هم مفید است. این سوپ نه‌تنها در زمستان باعث گرم‌شدن بدن می‌شود، بلکه در تابستان هم می‌تواند رطوبت و گرمای بیش‌ازحد بدن را دفع کند.

    سوپ تند و ترش از غذاهای چینی حال بهم زن

    تصویری از سوپ تند و ترش

    13. دیم سام (Dim Sum)

    دیم سام یکی از محبوب‌ترین غذاهای کانتونی به شمار می‌رود که از شهر گوانژو سرچشمه گرفته است. دیم سام در واقع ترکیبی از انواع غذاهای کوچک مانند کوفته، رول، کیک، غذاهای دریایی، دسر و سبزیجات است که طرفداران زیادی، خصوصا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها دارد.

    دیم سام از غذاهای چینی ها

    عکسی از دیم سام

    14. سوپ گیاهی کانتون (Cantonese herbal soup)

    یکی از بهترین غذاهای چینی با سبزیجات، سوپ گیاهی کانتون است که خاصیت درمانی دارد. این سوپ ساعت‌ها می‌جوشد تا مایع آن، کاملا خواص درمانی گیاهان به‌کاررفته در پخت سوپ را جذب کند. بسته به هر فصلی، سوپ کانتونی می‌تواند خاصیت گرم‌کننده یا خنک‌کننده داشته باشد و از گیاهان مختلفی در پخت آن استفاده شود.

    سوپ گیاهی کانتون از غذاهای چینی با سبزیجات

    عکسی از سوپ گیاهی کانتون

    15. سوسیس کنسرو شده (Preserved sausages)

    این سوسیس در دو نوع اصلی لپ چئونگ (Laap cheung) و یون چئونگ (yun cheung) تقسیم‌بندی می‌شود. لپ چئونگ طعم کمی شیرین دارد و یون چئونگ بیشتر با کله‌پاچه طیور تهیه می‌شود و طعم آن مورد پسند همه نیست. لازم است که این سوسیس‌ها قبل از مصرف، بخارپز شوند.

    16. کوفته برنجی شیرین (Sweet rice balls)

    یکی از محبوب‌ترین دسرها در چین، کوفته برنجی شیرین است. قسمت بیرونی این دسر بسیار نرم است و با برنج چسبناک تهیه می‌شود و فیلینگ آن هم شامل کنجد سیاه، شکر و گوشت خوک است. گوشت خوک عطر و طعم بهتری به سایر مواد می‌دهد.

    17. اسپرینگ رول (Spring Rolls)

    اسپرینگ رول نوعی غذای کانتونی است که با سبزیجات یا گوشت، تهیه و دور آن، خمیر نازکی پیچیده می‌شود. در نهایت، آن را سرخ می‌کنند تا ترد و طلایی شود. این غذا در چین، نماد ثروت است و هنگام سال نو، محبوبیت زیادی دارد.

     اسپرینگ رول از انواع غذاهای چینی

    عکسی از  اسپرینگ رول

    18. هات پات (Hot Pot)

    هات پات یک غذای بسیار محبوب چینی است که خود شما باید آن را بپزید. در واقع، در حالی که قابلمه حاوی آب‌گوشت در حال جوشیدن وسط میز قرار دارد، شما باید مواد دل‌خواهتان را به آن اضافه و بعد از پخت، میل کنید. این مواد مانند انواع سبزیجات، غذاهای دریایی، رشته فرنگی و...، در ظرف‌هایی در کنار قابلمه وجود دارند تا شما بسته به سلیقه خود، هر کدام را خواستید، به قابلمه اضافه کنید.

    هات پات از غذاهای چینی خوشمزه

    بهترین غذاهای چینی از دید مردم کشور چین

    تنوع غذایی در چین بسیار بالاست و در راهنمای سفر به چین، یکی از مکان‌هایی که به آنجا هدایت می‌شوید رستوران‌های چینی هستند. از غذاهای چینی عجیب گرفته تا انواع نودل، سوپ‌ها و... . امتحان‌کردن هر کدام از این غذاها تجربه منحصربه‌فردی در اختیارتان می‌گذارد که خالی از لطف نیست؛ اما شاید برایتان سوال باشد که بهترین غذاهای چینی از دید خود مردم کشور چین کدام‌اند و کدام غذا را برای امتحان‌کردن باید در اولویت قرار دهید. ما در این مطلب سعی کردیم محبوب‌ترین غذاهای چینی را از دید خود چینی‌ها به شما معرفی کنیم. با این حال، غذاهایی مانند خوراک جوجه کونگ پائو، ماپوتوفو، دامپلینگ، اسپرینگ رول، هات پات و غاز کبابی، محبوبیت بیشتری در بین مردم دارند.

    غذاهای چینی را حتما یک بار امتحان کنید

    یکی از دلایل شناخته‌شدن چین، غذاهای متنوع و منحصربه‌فرد آن است که امروزه، برخی از آن‌ها، محبوبیت جهانی هم دارند. غذاهای این کشور، ترکیبی غنی از طعم‌ها، بافت ها و تکنیک‌های آشپزی هستند که طی هزاران سال تکامل یافته‌اند. بدون شک، امتحان‌کردن این غذاها، می‌تواند یکی از تجربیات جالب و متفاوت زندگی‌تان باشد. ما در این مطلب تلاش کردیم 18 نمونه از محبوب‌ترین غذاهای چینی را به شما معرفی کنیم تا حتما برای یک بار هم که شده، طعم آن‌ها را در تور چین تجربه کنید. اگر شما هم می‌توانید غذای دیگری به این لیست اضافه کنید، حتما نام آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. غذاهای چینی معمولاً چه طعم‌هایی دارند؟

    غذاهای چینی دارای تنوع زیادی در طعم‌ها هستند که شامل شیرین، ترش، تند و شور می‌شوند. این تنوع طعمی به دلیل استفاده از انواع مختلف ادویه‌ها، سس‌ها و مواد اولیه مانند سس سویا، زنجبیل، سیر و فلفل است. هر منطقه در چین ممکن است ترکیب‌های خاص خود را داشته باشد که تجربه‌های متفاوتی از طعم را به همراه دارد.

    2. آیا غذاهای چینی برای افراد گیاه‌خوار مناسب هستند؟

    بله، بسیاری از غذاهای چینی به راحتی می‌توانند به صورت گیاه‌خواری تهیه شوند. غذاهایی مانند دیم سام سبزیجات، نودل با سبزیجات، توفو و غذاهای بر پایه برنج با سبزیجات تازه و سس‌های مختلف از جمله گزینه‌های محبوب برای گیاه‌خواران هستند. در بسیاری از رستوران‌های چینی نیز می‌توانید درخواست کنید که غذاها بدون گوشت و با جایگزین‌های گیاهی سرو شوند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW