021-88507190

از موزه گوگنهایم اسپانیا چه می دانید؟

گردشگری مهرپرواز 23 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
موزه گوگنهایم اسپانیا از جاذبه‌هایی است که چند جاذبه دیگر را در بر گرفته است. در این مطلب با فضای داخلی و بیرونی موزه و آثار جذاب آن آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه گوگنهایم اسپانیا، یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین موزه‌های هنر معاصر در جهان، در شهر بیلبائو در منطقه باسک اسپانیا واقع شده است. این موزه نه‌تنها به‌خاطر مجموعه‌های هنری غنی‌اش، بلکه به دلیل معماری بی‌نظیر و خلاقانه‌اش که توسط معمار برجسته، فرانک گری (Frank Gehry)، طراحی شده، مشهور است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی موزه گوگنهایم اسپانیا بپردازیم و شما را بیشتر با این شاهکار هنر و معماری آشنا کنیم.

    ایده و کانسپت موزه گوگنهایم اسپانیا

    در بخش ابتدایی مقاله در مورد موزه گوگنهایم بیلبائو، می‌خواهیم به بررسی ایده و کانسپت این موزه خارق‌العاده بپردازیم. هدف و ایده پشت ساخت این موزه، الهام‌بخشیدن و گشودن دیدگاه‌های جدید از طریق هنر و ارزش‌های آن است. در واقع، نهادهای دولتی باسک نه‌تنها می‌خواستند یک نهاد فرهنگی با بالاترین درجه را برای جامعه فراهم کنند، بلکه قصد داشتند موزه یک محرک اصلی در تحول شهری و اقتصادی بیلبائو و جامعه‌ باشد.

    به‌عبارتی می‌توان گفت که فعالیت موزه گوگنهایم اسپانیا در خدمت منافع عمومی مردم، نزدیک‌ترکردن فرهنگ به جامعه، کمک به آموزش و واردکردن هنر و ارزش‌های آن به بطن زندگی مردم است. 

    مقاله در مورد موزه گوگنهایم بیلبائو

    تصویری از موزه گوگنهایم اسپانیا

    زمان افتتاح موزه گوگنهایم اسپانیا

    موزه گوگنهایم اسپانیا نتیجه مشارکتی فوق‌العاده بین سرای باسک و بنیاد « سولومون. آر گوگنهایم» (Solomon R. Guggenheim) بود. موزه در 18 اکتبر 1997، به‌عنوان بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای احیای اقتصادی و فرهنگی شهر بیلبائو افتتاح شد. طراحی منحصربه‌فرد و جسورانه فرانک گری، که با استفاده از فولاد و تیتانیوم انجام شد، توجه جهانیان را به خود جلب و موزه را به یک نماد معماری مدرن تبدیل کرد.

    به‌طور کلی، می‌توان گفت که این موزه واقعیتی است که از جاه‌طلبانه‌ترین انتظارات هنری و فرهنگی فراتر رفته و به شکلی خارق‌العاده، به بازسازی شهری، اقتصادی و اجتماعی شهر بیلبائو و اطراف آن کمک کرده است.

    معماری موزه گوگنهایم اسپانیا

    ساختمان موزه گوگنهایم اسپانیا که توسط معمار کانادایی آمریکایی فرانک گری طراحی شده است، نمونه‌ای باشکوه از پیشگامانه‌ترین معماری قرن بیستم به شمار می‌رود. این موزه با 24 هزار مترمربع، که 9 هزار مترمربع آن به فضای نمایشگاهی اختصاص داده شده، نشان‌دهنده یک نقطه عطف معماری با پیکربندی جسورانه و طراحی نوآورانه است.

     سبک معماری موزه گوگنهایم بیلبائو به‌دلیل طراحی شگفت‌انگیز و پیچیده‌اش، یکی از شاهکارهای معماری مدرن به شمار می‌آید. فرم‌های منحنی و سیال بنا که با استفاده از صفحات تیتانیوم براق پوشیده شده‌اند، تداعی‌کننده امواج دریا و اشکال طبیعی هستند. این ساختمان علاوه بر زیبایی بصری، ویژگی‌های فنی پیشرفته‌ای دارد که آن را به یک نمونه برجسته از مهندسی معمارانه تبدیل کرده است.

    پلان موزه گوگنهایم اسپانیا

    شکل و پلان موزه گوگنهایم بیلبائو بسیار خاص و عجیب است و از بیرون، شبیه منحنی‌های مختلف به نظر می‌رسد. در واقع پلان مجموعه به‌گونه‌ای است که تصور می‌شود به‌صورت تصادفی طراحی شده؛ اما در حقیقت نحوه طراحی موزه، با هدف بازتاب نور انجام شده است.

    جالب است بدانید که پلان موزه گوگنهایم، در اصل شبیه یک کشتی است که زندگی صنعتی گذشته بندر بیلبائو را تداعی می‌کند. شیشه‌های به‌کاررفته در ساخت بنا هم شبیه فلس‌های ماهی هستند که به‌دلیل وجود و درخشندگی تیتانیوم نور را بازتاب می‌کنند و منظره‌ای جذاب به وجود می‌آورند.

    موزه گوگنهایم در اسپانیا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

    موزه گوگنهایم فرانک گری بخش‌های مختلفی دارد که با استفاده از راهروهای خمیده، آسانسورهای تیتانیومی و شیشه‌ای و راه‌پله‌ها به هم متصل می‌شوند. بخش‌های اصلی این مجموعه دیدنی و فوق‌العاده، شامل موارد زیر است:

    • ورودی و لابی اصلی
    • گالری‌های نمایشگاهی شامل تالار بزرگ (بزرگترین و اصلی‌ترین فضای نمایشگاهی)، گالری‌های دائمی و موقت
    • محوطه خارجی همراه با مجسمه‌های بزرگ و جذاب
    • امکانات رفاهی و خدماتی مانند رستوران و فروشگاه موزه
    • بخش‌های آموزشی و فرهنگی مانند کتابخانه، تالاری برای برگزاری سمینارها و...
    • فضای سبز
    • دفاتر اداری

    فضای داخلی موزه گوگنهایم اسپانیا

    فضای داخلی موزه گوگنهایم اسپانیا فرانک گری به‌دلیل طراحی نوآورانه و جسورانه‌اش، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و چشم‌نواز را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. این فضا شامل بخش‌های مختلفی است که هر کدام به نوعی به نمایش و تجربه هنر و فرهنگ معاصر کمک می‌کنند. در ادامه به بررسی اجمالی فضای داخلی این موزه می‌پردازیم.

    دهلیز مرکزی

    دهلیز مرکزی فضای داخلی و خارجی ساختمان را به هم متصل و از طریق راهروها، بازدیدکنندگان را به داخل و خارج از بخش‌ها هدایت می‌کند. طبقات و قسمت‌های مختلف موزه، از طریق دهلیز و به کمک آسانسورها، راهروها و راه‌پله‌ها به هم متصل می‌شوند.

    گالری ‌ها

    این موزه به‌طور کلی، دارای 19 گالری است. 10 گالری دارای پلان متعامد کلاسیک و سنگی هستند؛ در حالی که 9 گالری دیگر اشکال نامنظم و روکش تیتانیومی دارند. بزرگترین گالری 130 متر طول و 30 متر عرض دارد. گالری‌ها در سه طبقه و دهلیز مرکزی قرار دارند.

    موزه گوگنهایم اسپانیا فرانک گری

    عکسی از یک گالری در موزه گوگنهایم اسپانیا

    راهروها

    راهروها یا گذرگاه‌های منحنی، سه سطح موزه را به هم متصل می‌کنند و نقاط دیدنی جدیدی برای تماشای آثار هنری ارائه می‌دهند.

    ستون ‌های طبقه همکف

    در طبقه همکف 9 ستون LED قرار دارد که روی آن‌ها، عبارت‌هایی به زبان باسکی، اسپانیایی و انگلیسی نوشته شده‌اند.

    رستوران ‌ها

    این موزه دو رستوران دارد؛ نروآ گوگنهایم (Nerua Guggenheim Bilbao) که غذاهای عالی و باکیفیت سرو می‌کند و رستوران بیسترو (Bistró Guggenheim Bilbao) که فضایی صمیمانه‌ و غیررسمی‌ دارد.

    فضای بیرونی موزه گوگنهایم

    موزه گوگنهایم چندین بخش قابل توجه در محوطه بیرونی هم دارد که آن‌ها هم از جذابیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. در ادامه شما را با این بخش‌ها آشنا می‌کنیم.

    فضای بیرونی موزه گوگنهایم

    عکسی از فضای بیرونی موزه گوگنهایم 

    نمای بیرونی موزه

    نمای بیرونی ساختمان از 33 هزار صفحه تیتانیوم ساخته شده است که به‌صورت مقیاس روی یک سازه فولادی گالوانیزه چیده شده‌اند. معمار پس از آزمایش نمونه‌ها، تیتانیوم را به این دلیل انتخاب کرد که بتواند در مقابل گرما و آب‌وهوای بد مقاومت و در عین حال، ویژگی خود را حفظ کند.

    پیاده‌ رو

    مسیر پیاده‌روی فضای داخلی را به بیرون متصل می‌کند و همچنین بخشی مجزا برای مشاهده آثار هنری هم محسوب می‌شود.

    حوضچه

    این حوض بخشی از محیط اطراف موزه است که آن هم، توسط معمار، فرانک گری طراحی شده است.

    تراس کنار رودخانه

    از تراس کنار رودخانه، بازدیدکنندگان می‌توانند ببینند که چگونه طراحی خاص موزه با منظره شهری اطراف یکپارچه شده و منظره‌ای خیره‌کننده را خلق کرده است.

    آثار هنری موجود در موزه گوگنهایم اسپانیا

    موزه گوگنهایم بیلبائو با مجموعه‌ای گسترده و متنوع از آثار هنری معاصر، فرصتی استثنایی برای تجربه هنر مدرن و دیدن آثار برجسته‌ای از هنرمندان بین‌المللی را فراهم می‌کند. بازدید از این موزه تجربه‌ای بی‌نظیر و الهام‌بخش است که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد با جلوه‌های مختلف هنر معاصر آشنا شوند و از دیدن این آثار لذت ببرند. در ادامه به برخی از آثار هنری برجسته موجود در موزه اشاره می‌کنیم.

    1. مجسمه توله سگ از جف کونز

    این مجسمه گل‌کاری‌شده و بزرگ در ورودی اصلی موزه قرار دارد و یکی از نمادهای موزه گوگنهایم به شمار می‌رود. مجسمه توله سگ با گل‌های رنگارنگ پوشیده شده و به یکی از محبوب‌ترین آثار هنری موزه تبدیل شده است.

    مجسمه توله سگ از جف کونز موزه گوگنهام اسپانیا

    عکسی از مجسمه توله سگ از جف کونز

    2. مسئله زمان از ریچارد سرا

    این اثر شامل هشت قطعه بزرگ فولادی است که به شکل منحنی‌های پیچیده در تالار بزرگ موزه قرار گرفته‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند از میان این قطعات عبور کنند و حسی فضایی و منحصربه‌فرد را تجربه و معنای گذر زمان را درک کنند.

    3. عنکبوت از لوییس بورژوا

    مجسمه عظیم‌الجثه عنکبوت در محوطه بیرونی موزه قرار دارد و یکی از آثار برجسته لوییس بورژوا محسوب می‌شود. عنکبوت نماد قدرت و حفاظت مادرانه است و به یکی از جاذبه‌های اصلی موزه تبدیل شده است.

    عنکبوت از لوییس بورژوا در موزه گوگنهایم اسپانیا

    عکسی از عنکبوت از لوییس بورژوا

    4. گلوله‌ های آتش از ایو کلاین

    گلوله‌های آتش چیدمانی شامل چندین فواره‌اند که آب آتش‌زا را به هوا پرتاب می‌کنند و نمایشی زیبا از ترکیب آب و آتش را ارائه می‌دهند.

    5. یخچال از یوسیوپ سایگال

    این اثر شامل یک یخچال قدیمی است که با مواد مختلف پر شده و به‌عنوان نمادی از مصرف‌گرایی و تجملات مدرن در موزه قرار دارد.

    6. چرخه زندگی از آنتونی گورملی

    چرخه زندگی شامل مجسمه‌های انسانی است که حالت‌های مختلف زندگی و حرکات بدن را به نمایش گذاشته‌اند و به بررسی مفهوم زندگی و مرگ می‌پردازند.

    7. بی‌ نام از مارک روتکو

    این اثر تابلویی عظیم‌الجثه با رنگ‌های روشن است که به گفته خود هنرمند، احساسات ابتدایی انسانی مانند عذاب، الهام، تراژدی و… را ممنوع می‌کند.

    8. آینه‌ های بی‌ پایان از یایویی کوساما

    این اثر اتاق‌هایی با آینه‌های بی‌پایان است که بازدیدکنندگان را در فضای بی‌نهایت و خیالی غوطه‌ور می‌کند.

    آینه‌ های بی‌ پایان از یایویی کوساما موزه گوگنهایم اسپانیا

    تصویری از آینه‌‌های بی‌‌پایان از یایویی کوساما

    9. سایه‌ های شب از هیروشی سوگیموتو

    این مجموعه شامل عکس‌های سیاه و سفید از مناظر شبانه است که به بررسی مفهوم زمان و تاریکی می‌پردازد.

    10. گل‌ های شیشه‌ ای از داستین یلین

    گل‌های شیشه‌ای اثری رنگارنگ و زیباست که در قالب‌های شفاف به نمایش درآمده‌اند و ترکیبی زیبا از هنر و طبیعت را به تصویر می‌کشند.

    روز و ساعت کاری موزه گوگنهایم

    موزه گوگنهایم اسپانیا فرانک گری روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر باز است تا شما بتوانید از تماشای معماری خارق‌العاده و آثار هنری جذاب آن لذت ببرید. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره موزه کسب کنید، می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر ارسال کنید:

    informacion@guggenheim-bilbao.eus

    contacto@guggenheim-bilbao.eus

    قیمت ورودی موزه گوگنهایم در اسپانیا

    برای بازدید از این شاهکار نمادین معماری معاصر شما می‌توانید به‌صورت تکی یا گروهی بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط برای هر شخص 18 یورو است؛ اما اگر بلیط گروهی تهیه کنید (ظرفیت هر گروه حداکثر تا 20 نفر است)، قیمت بلیط برای هر شخص 16 یورو می‌شود. ورودی برای کودکان و افراد زیر 18 سال رایگان خواهد بود. در طول بازدید، شما خدماتی مانند راهنمای صوتی دریافت می‌کنید تا بتوانید با آثار مجموعه آشنا شوید. 

    آدرس و نحوه دسترسی به موزه گوگنهایم بیلبائو

    موزه گوگنهایم تقریبا در مرکز شهر واقع شده است و برای رفتن به آن‌جا، از ایستگاه بیلبائو 4 راه وجود دارد. شما می‌توانید این مسیر را پیاده طی کنید که حدود 26 دقیقه طول می‌کشد. همین مسیر با تراموا که مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است، 10 دقیقه و با تاکسی 6 دقیقه طول خواهد کشید. در صورتی که بخواهید با اتوبوس به موزه بروید، 26 دقیقه در راه هستید و باید از اتوبوس‌های خط 38 استفاده کنید.

    آدرس موزه: 

    Avenida Abandoibarra, 2 - 48009 Bilbao, Spain

    موقعیت جغرافیایی موزه گوگنهایم اسپانیا

    قوانین و نکات مهم برای بازدید از موزه گوگنهایم

    برای بازدید از موزه گوگنهایم در اسپانیا یک سری قوانین و نکاتی وجود دارند که رعایت آن‌ها موجب حفظ ایمنی آثار هنری و ارزشمند موزه می‌شود. در ادامه شما را با این قوانین آشنا می‌کنیم.

    • لطفا به آثار هنری دست نزنید و فاصله ایمن بین خود و هر اثر هنری را حفظ کنید. آن‌ها شکننده هستند و ممکن است با کوچکترین تماس آسیب ببینند. در همین راستا، ورود اشیا تیز مانند خودکار و ...، به موزه ممنوع است.
    • ورود کودکان به موزه ممنوع نیست؛ اما حتما باید همراه با یک ناظر یا بزرگتر باشند. کودکان اجازه دویدن و شیطنت در موزه را ندارند و نباید مزاحمتی برای سایر بازدیدکنندگان ایجاد کنند.
    • ورود غذا و نوشیدنی به گالری‌ها ممنوع است؛ اما می‌توانید در قسمت های دیگر (راهروها و نیمکت‌های بیرون از گالری) به کودکان خوراکی یا غذا بدهید.
    • باید از بردن کیف یا کوله‌پشتی بزرگ به گالری خودداری کنید. ابعاد وسایل شما باید کمتر از 35×35 سانتی‌متر باشد.
    • ورود حیوانات به موزه به‌جز حیوانات خدماتی مانند سگ راهنما ممنوع است.
    • سیگارکشیدن هر جای گالری موزه ممنوع است. به همین ترتیب، بازدیدکنندگان مجاز به خوردن یا نوشیدن در گالری‌های موزه نیستند.
    • شما می‌توانید از دوربین های دستی برای گرفتن عکس یا فیلم در گالری‌ها استفاده کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که استفاده از فلاش روی هر اثر هنری مجاز نیست.

    موزه گوگنهایم اسپانیا، شاهکاری از هنر و معماری

    موزه گوگنهایم با طراحی منحصربه‌فرد و بخش‌های مختلف خود، یکی از شگفت‌انگیزترین آثار معماری جهان است که تجربه‌ای بی‌نظیر از هنر و فرهنگ را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. فضای داخلی و بیرونی موزه، در کنار آثار جذاب از هنرمندان بزرگ، دیدی جدید و متفاوت از زندگی را به نمایش می‌گذارند.

    بازدید از این موزه فرصتی استثنایی برای مشاهده آثار هنری برجسته و تجربه فضای معماری بی‌نظیر آن است؛ از همین رو، ما این مطلب را به معرفی موزه گوگنهایم اسپانیا اختصاص دادیم تا در صورتی که قصد سفر به اسپانیا را دارید، بازدید از این موزه جذاب را در برنامه خود قرار دهید.

    شما هم اگر مکان جذاب دیگری برای بازدید در اسپانیا می‌شناسید، در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

    سوالات متداول

    1. موزه گوگنهایم اسپانیا کجا قرار گرفته و چه اهمیتی دارد؟

    موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو در شمال اسپانیا قرار دارد. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های هنر مدرن و معاصر در جهان است. طراحی معماری خیره‌کننده آن توسط فرانک گری انجام شده است و به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری دیکانستراکتیویست شناخته می‌شود. این موزه نه‌تنها به‌دلیل مجموعه‌های هنری ارزشمند، بلکه به‌خاطر تأثیر مثبتش بر تجدید حیات شهری و فرهنگی بیلبائو شناخته شده است.

    2. چه نوع آثار هنری در موزه گوگنهایم به نمایش گذاشته می‌شود؟

    موزه گوگنهایم بیلبائو مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری مدرن و معاصر را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه شامل نقاشی‌، مجسمه، ویدیو آرت و هنر چیدمان از هنرمندان مشهور بین‌المللی مانند جکسون پولاک، مارک روتکو، اندی وارهول، و جف کونز است. همچنین، این موزه میزبان نمایشگاه‌های موقت با موضوعات و هنرمندان متنوع است که تجربه بازدیدکنندگان را متنوع و پویا می‌سازد.

    ب
    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW