021-88507190

جشن گوجه فرنگی در اسپانیا و قوانین آن

رویدادها و فستیوال ها مهرپرواز 23 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جشن گوجه فرنگی در اسپانیا که در این مطلب درباره آن می‌خوانید از فستیوال‌های مشهوری است که گردشگران زیادی را برای مشارکت یا تماشا به این سرزمین فرامی‌خواند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جشن گوجه فرنگی در اسپانیا، معروف به لا توماتینا (La Tomatina) یکی از پرطرفدارترین و شادترین جشن‌های اسپانیا است که هر سال در آخرین چهارشنبه ماه آگوست و در شهر بونیول (Buñol) برگزار می‌شود. این جشن که به پرتاب گوجه‌فرنگی ختم می‌شود، حدود ساعت 11 صبح آغاز شده و نه‌تنها افراد محلی، بلکه گردشگران خارجی هم از سراسر جهان برای شرکت در آن حضور می‌یابند. اگر دوست دارید با جشن گوجه فرنگی در اسپانیا بیشتر آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات این جشن خارق‌العاده را در اختیارتان بگذاریم.

    تاریخچه جشن گوجه فرنگی در اسپانیا

    تاریخچه فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا به سال 1945 برمی‌گردد؛ زمانی که گروهی در خیابان‌های بونیول، با پوشش‌های بزرگ عروسکی رژه می‌رفتند. عده‌ای جوان پرشور، دوست داشتند که به این گروه بپیوندند؛ اما آن‌ها اجازه ندادند و منجر به نزاع و آسیب‌دیدن فردی در طول نزاع شد. در نهایت، جنگی از طریق پرتاب گوجه‌فرنگی، بین جوانان، شرکت‌کنندگان در رژه و مردم درگرفت تا این‌که پلیس وارد ماجرا شد.

    سال بعد دوباره در همان تاریخ، جوانان جنگ گوجه‌فرنگی را آغاز کردند تا این‌که در اوایل دهه 50، این فستیوال ممنوع شد. مدتی بعد، بزرگان شهر تصمیم گرفتند تا دوباره اجرای فستیوال را آزاد کنند؛ اما باز هم در سال 1957، فستیوال لغو شد. یکی از دلایل ممنوعیت و لغو آن، هدررفتن گوجه‌فرنگی‌ها بود و مردم اعتراض خود را از طریق قراردادن گوجه‌فرنگی‌ها در تابوت و عزاداری برای آن‌ها نشان دادند. 

    در نهایت، جشن جنگ گوجه فرنگی در اسپانیا در شهر بونیول آزاد شد و کم‌کم آوازه آن به دیگر نقاط کشور هم رسید و به یک فستیوال سالانه تبدیل شد. امروزه، بسیاری از مردم از سراسر جهان، برای حضور در این جشن هیجان‌انگیز، در اسپانیا حضور می‌یابند.

    جشن جنگ گوجه فرنگی در اسپانیا

    عکسی از جشن گوجه فرنگی اسپانیا

    مراحل برگزاری جشن گوجه فرنگی اسپانیا

    اجرای جشن گوجه فرنگی اسپانیا، به آن سادگی‌ها هم که فکر می‌کنید، نیست. در روز برگزاری جشن، نیروهای امنیتی در سطح شهر حاضر و آماده‌باش هستند تا ایمنی شهر و افراد را تامین کنند. خود جشن هم از سه مرحله اصلی تشکیل می‌شود که در ادامه شما را این مراحل آشنا می‌کنیم.

    مرحله پیش از آغاز جشن گوجه اسپانیا

    در این مرحله باید میزان گوجه‌فرنگی مورد نیاز برای زمان جشن فراهم شود. این جشن پیش‌ترها یک ساعت طول می‌کشید؛ اما مدتی است که تا دو ساعت هم ادامه می‌یابد. قبلا فقط مردم محلی در جشن حضور داشتند؛ اما در حال حاضر، به‌دلیل وجود مردمی از سراسر اسپانیا و حتی جهان، به میزان گوجه‌فرنگی زیادی، حتی تا صدها تن نیاز است.

    برای تامین این میزان گوجه، باید از شهرها و حتی کشورهای دیگر، واردات گوجه‌فرنگی انجام شود. علاوه بر تهیه گوجه‌فرنگی، از دیگر اقدامات پیش از آغاز جشن، پلمپ‌کردن مغازه‌ها و خانه‌های اطراف محل برگزاری جشن است. این امر برای جلوگیری از کثیف‌شدن مغازه‌ها و خانه‌ها، به‌دلیل پرتاب گوجه‌فرنگی انجام می‌شود.

    زمان برگزاری جشن

    جشن از ساعت 11 صبح آغاز می‌شود و معمولا تا ساعت 1 ادامه دارد. شروع جشن بلافاصله با پرتاب گوجه‌ها نیست؛ بلکه ابتدا افرادی باید از یک میله بلند فلزی و چرب بالا بروند تا دستشان به خوراکی بالای میله برسد. مسلما این کار آسانی نیست و بالارفتن از میله هم، خود به‌تنهایی یک چالش هیجان‌انگیز است.

    بعد از این‌که شخصی بتواند خوراکی بالای میله را به دست آورد، جشن با صدای شلیک، آغاز می‌شود. در این مرحله کامیون‌های حاوی گوجه‌فرنگی از میان مردم عبور می‌کنند تا اشخاصی داخل کامیون، به مردم گوجه پرتاب کنند. هم‌زمان مردم هم دست‌به‌کار می‌شوند و گوجه‌های پرتاب‌شده از داخل کامیون را به یکدیگر می‌زنند. این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا چیزی جز آب گوجه، کف خیابان باقی نماند.

    پس از این‌که آب گوجه‌های بیچاره به‌طور کامل گرفته شد، مردم همان آب را هم به سر و صورت یکدیگر می‌پاشند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد حضور در این جشن را دارید، لباسی بپوشید که دیگر به آن نیازی ندارید؛ زیرا پس از پایان جشن، لباس‌تان دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

    فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا

    عکسی از فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا

    پایان جشن گوجه‌فرنگی

    بعد از پایان جشن، مردم سعی می‌کنند خود را به مرکز اصلی شهر برسانند تا از زیر شیلنگ‌های بزرگ آب آتش‌نشانی عبور کنند و سر و صورت خود را بشویند. عده‌ای هم به استخری در نزدیکی میدان شهر یا خانه‌های خود می‌روند تا فرآیند شستشو و تمیزکردن خود را آغاز کنند.

    در نهایت هم، فرآیند شستشوی خیابان‌های شهر شروع می‌شود. ماشین‌های آتش‌نشانی در سطح شهر حرکت و سعی می‌کنند با اسپری‌کردن آب، کف خیابان‌ها را تمیز کنند.

    قوانین جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا

    بدون شک، چنین جشنی قوانینی در جهت حفظ ایمنی و سلامت افراد دارد؛ نه مانند قوانین عجیب کشور اسپانیا، اما شرکت‌کنندگان باید قواعدی را رعایت کنند. برای مثال برای برگزاری جشن حتما باید از گوجه‌های کاملا رسیده استفاده شود تا آسیبی به شرکت‌کنندگان وارد نشود. در ادامه شما را با قوانین جشن گوجه در اسپانیا آشنا می‌کنیم.

    • از آوردن بطری یا اشیا سخت به جشن، باید خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث تصادف و آسیب‌رساندن به سایر شرکت کنندگان شود.
    • به‌هیچ‌وجه نباید لباس دیگران را پاره یا از تن او خارج کنید.
    • شما باید گوجه‌فرنگی‌ها را پیش از پرتاب له کنید؛ زیرا این کار تاثیر آن را کاهش می‌دهد.
    • اطمینان حاصل کنید که فاصله ایمن را با کامیون‌ها حفظ کرده‌اید.
    • به‌محض شنیدن صدای شلیک پایان جشن، باید پرتاب گوجه‌فرنگی را متوقف کنید.

    قوانین جشنواره گوجه فرنگی اسپانیا

    عکسی از فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا

    سفر در زمان فستیوال گوجه فرنگی

    در صورتی که قصد حضور در این جشن مهیج را دارید، باید بلیط ورودی آن را که معمولا حدود 15 یورو می‌شود تهیه کنید. پیش‌ترها حضور در جشن رایگان بود؛ اما با بین‌المللی‌شدن آن، برای ورود به جشن، خرید بلیط الزامی شد.

    از آن‌جایی که بونیول شهر کوچکی است، شاید نتوانید در آن‌ اقامت کنید و مجبور شوید در شهرهای اطراف مانند والنسیا یا بارسلونا بمانید. در این صورت می‌توانید تور جشنواره که شامل بلیط ورودی و رفت‌وبرگشت به محل اقامتتان می‌شود را رزرو کنید. قیمت این تورها معمولا 95 یورو خواهد بود.

    فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا؛ تاریخ و لبخند در یک قاب

    جشن گوجه فرنگی، یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین جشن‌های اسپانیا است که با پرتاب گوجه‌فرنگی، شادی و هیجان را به اوج می‌رساند. این جشن هر ساله هزاران نفر را به شهر بونیول می‌کشاند و تجربه‌ای به‌یادماندنی از فرهنگ و جشن‌های اسپانیایی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. ما در این مطلب تلاش کردیم شما را به‌طور کامل با جشن گوجه فرنگی در اسپانیا آشنا کنیم تا اگر با تور اسپانیا سفر کردید با اطلاعات کامل در آن حضور یابید. شما هم اگر نکته دیگری درباره این جشن می‌دانید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. جشن گوجه فرنگی چه زمانی و کجا برگزار می‌شود؟

    جشن گوجه فرنگی، معروف به «لا توماتینا»، هر ساله در آخرین چهارشنبه ماه آگوست در شهر بونیول، اسپانیا برگزار می‌شود. این جشنواره شامل پرتاب گوجه فرنگی بین شرکت‌کنندگان است و یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های اسپانیاست.

    2. چگونه می‌توان در جشن لا توماتینا شرکت کرد؟

    برای شرکت در جشن لا توماتینا، نیاز به خرید بلیط است که معمولا به صورت آنلاین در دسترس است. تعداد شرکت‌کنندگان محدود است و بلیط‌ها به سرعت به فروش می‌رسند، بنابراین باید زودتر اقدام به خرید کرد. همچنین، توصیه می‌شود لباس‌های قدیمی بپوشید زیرا احتمالا کثیف و خراب می‌شوند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW