021-88507190

از جشنواره قایق اژدها چه می دانید؟

رویدادها و فستیوال ها مهرپرواز 05 شهریور ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
فستیوال‌ و جشنواره‌های چین همیشه برای گردشگران جذاب بوده است. جشنواره قایق اژدها که در این مطلب درباره آن می‌خوانید یکی از معروف‌ترین آنهاست.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جشنواره قایق اژدها یک جشن سنتی چینی است که در پنجمین روز از پنجمین ماه قمری هر سال (یعنی اواخر ماه مه یا ژوئن) برگزار می‌شود. این جشنواره پرشور، با فعالیت‌های هیجان‌انگیزی مانند مسابقات قایق‌رانی، موسیقی و... همراه است. علاوه بر سرزمین اصلی چین، بسیاری از کشورها و مناطق آسیایی دیگر، مانند مالزی، اندونزی و سنگاپور هم این جشنواره را جشن می‌گیرند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با جشنواره قایق اژدها آشنا کنیم و اطلاعاتی مانند اهمیت، تاریخچه، نحوه برگزاری و دیگر نام‌های آن را در اختیارتان بگذاریم.

    جشنواره قایق اژدها چین

    عکسی از جشنواره قایق اژدها چین

    جشنواره قایق اژدها چیست؟

    این جشنواره (جشنواره قایق اژدها به انگلیسی: Dragon Boat Festival) یک رویداد سنتی سالانه در چین است که بیش از 2 هزار سال قدمت دارد. جشنواره قایق اژدها تاریخ پنجمین روز از پنجمین ماه قمری هر سال را به خود اختصاص داده است و یکی از چهار فستیوال سنتی چینی در راهنمای سفر به چین به شمار می‌رود. این جشنواره با ریشه‌هایی عمیق در فرهنگ و تاریخ چین، در ابتدا برای یادبود شاعر و دولتمرد معروف، چو یوان (Qu Yuan) برگزار می‌شد و کم‌کم به یکی از سنت‌های مهم چینی تبدیل شد.

    چرا جشنواره قایق اژدها برای چینی ها مهم است؟

    بسیاری بر این باورند که جشن قایق اژدها در چین برای بزرگداشت مرگ چو یوان، شاعر و دولتمرد مشهور چینی که به‌خاطر میهن‌پرستی و اشعارش به یک قهرمان ملی تبدیل شد، برگزار می‌شود. با این حال، بررسی‌ها حاکی از آن‌اند که این جشنواره در واقع، قبل از مرگ چو یوان هم برگزار می‌شده است.

    منشا اولیه آن مربوط به پنجمین ماه قمری است که مردم آن را به‌نام ماه زهر می‌شناختند. اوایل روزهای گرم تابستان، مردم به‌راحتی بیمار می‌شدند و بیماری‌های همه‌گیر گسترش می‌یافتند. مردم گذشته این ماه را شیطانی می‌دانستند؛ بنابراین زمان مهمی برای جلوگیری از بیماری‌ها و دور نگه‌داشتن ارواح شیطانی بود.

    با این تفاسیر، جشنواره قایق اژدها در ابتدا به‌عنوان یک جشنواره سنتی پزشکی و بهداشتی در نظر گرفته می‌شد. در واقع، ماهیت آن که در ابتدا مقابله با بیماری‌ها و حشرات سمی برای مردم و سپس بزرگداشت چو یوان بود، باعث اهمیتش برای چینی‌ها شده است.

    تاریخچه جشنواره قایق اژدها

    همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بسیاری بر این باورند که جشنواره قایق اژدها در چین باستان بر اساس خودکشی شاعر و دولتمرد چینی، چو یوان در سال 278 قبل از میلاد آغاز شد. چو یوان وزیر وفادار پادشاه در قرن سوم پیش از میلاد بود. خرد و روش‌های فکری او با سایر مقامات دربار مخالف بود؛ بنابراین آن‌ها او را به اتهامات دروغین و توطئه متهم کردند و توسط پادشاه تبعید شد.

    چو یوان در دوران تبعید خود اشعار بسیاری برای بیان خشم و اندوهش نسبت به حاکم و مردم سروده است. او در سال 278 قبل از میلاد در سن 61 سالگی با چسباندن سنگ سنگین به سینه و پریدن به رودخانه میلو (Miluo) خود را غرق کرد. مردم محلی برای جلوگیری از خورده‌شدن جسد او توسط ماهی‌ها، قایق‌های خود را به رودخانه انداختند و به آب برنج ریختند. این عمل به‌مرور زمان به جشنواره قایق اژدها تبدیل شد.

    مردم چین جشنواره قایق اژدها را چگونه برگزار می کنند؟

    آداب‌ورسوم جشنواره قایق اژدها چین به 2 بخش تقسیم می‌شود. بخش اول پرستش خدای اژدها و قهرمانانی مانند چو یوان است که شامل مسابقات قایق اژدها و خوردن کوفته‌های برنجی چسبناک می‌شود. بخش دوم با هدف دفع بدی‌ها و حفظ سلامت مردم انجام می‌شود. این بخش شامل فعالیت‌هایی مانند حمام‌کردن در معجون‌های گیاهی، آویختن افسنطین (wormwood) و چوب درختان و نوشیدن نوعی شراب است.

    جشنواره قایق اژدها چین

    عکسی از جشنواره قایق اژدها

    خوردن دامپلینگ برنج چسبنده

    زونگزی (Zongzi) یا همان دامپلینگ برنجی چسبناک، سنتی‌ترین غذای جشنواره و از محبوب‌ترین غذاهای چینی است. خوردن این غذا مربوط به افسانه‌ای در گذشته است؛ زمانی که مردم تکه‌های برنج را به رودخانه می‌انداختند تا ماهی‌ها بدن غرق‌شده چو یوان را نخورند. در گذشته، هر خانواده‌ای کوفته برنجی چسبناک درست می‌کرد و علاوه برا اینکه خودش می‌خورد، به دیگران هم هدیه می‌داد. امروزه، بیشتر خانواده‌ها زحمت پختن زونگزی را به خود نمی‌دهند و آن را از رستوران‌ها می‌خرند.

    شرکت در مسابقات قایق اژدها

    مسابقه قایق اژدها مهم‌ترین فعالیت جشنواره است. منشا این مسابقه افسانه‌ای است که می‌گوید مردم با قایق‌های خود در رودخانه پارو می‌زدند تا جسد چو یوان که خود را در رودخانه غرق کرده بود، پیدا کنند. البته توضیح دیگری هم برای این مسابقه وجود دارد. اعتقاد بر این است که مسابقه قایق اژدها را می‌توان مربوط به بیش از 2 هزار سال پیش دانست؛ زمانی که این مسابقه راهی برای پرستش خدای اژدها یا خدای آب بود.

    برای برگزاری مسابقه، مردم قایق‌های چوبی را به شکل اژدهای چینی (چیزی شبیه به قایق اژدها شهربازی) تزئین می‌کنند و معمولا به 30 تا 60 نفر برای پارو زدن نیاز است. اعتقادها بر این است که تیم برنده در سال آینده زندگی شاد و موفقی خواهد داشت.

    آویزان کردن موگورت و کالاموس چینی

    موگورت و کالاموس (Mugwort and Calamus) دو نوع گیاه چینی هستند که برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌شوند و همچنین، عطر آن‌ها جلوی مگس‌ها و پشه‌ها را می‌گیرد. جشن قایق اژدها در ابتدای تابستان، زمانی که بیماری‌ها شیوع بیشتری دارند، برگزار می‌شود. در پنجمین روز از ماه پنجم، مردم معمولا خانه‌ها و حیاط خانه‌های خود را تمیز و برای جلوگیری از بیماری‌ها، این گیاهان را به لنگه درها آویزان می‌کنند.

    آداب جشنواره قایق اژدها چین

    عکسی از آویزان کردن موگورت و کالاموس چینی

    نوشیدن شراب رآلگار

    چینی‌ها معتقدند که نوشیدن شراب رآلگار، بیماری‌ها و بدی‌ها را از بین می‌برد. در واقع، در زمان‌های قدیم، مردم، رآلگار را پادزهری برای تمام سموم می‌دانستند و برای کشتن حشرات و ازبین‌بردن ارواح شیطانی از آن استفاده می‌کردند؛ بنابراین، همه در طول جشنواره، مقداری شراب رآلگار می‌نوشند.

    استفاده از کیسه‌ های عطر

    قبل از فرارسیدن جشنواره، والدین معمولا کیسه‌های عطر را برای فرزندان خود آماده می‌کنند. آن‌ها کیسه‌های کوچکی را با پارچه‌های ابریشمی رنگارنگ می‌دوزند و آن‌ها را با عطر یا داروهای گیاهی پر می‌کنند و سپس با نخ‌های ابریشمی می‌بندند. در طول جشنواره، کیسه‌های عطر به گردن بچه‌ها آویزان می‌شوند تا آن‌ها را از شر و بدی‌ها محافظت کنند.

    جشنواره قایق اژدها را به چه نام هایی می شناسند؟

    جشنواره قایق های اژدها دارای بیش از بیست نام است و هر کدام معنا و ریشه خاص خود را دارند. در زبان ماندارین دوانوو جی (Duanwu Jie) و در کانتونی توئن نگ (Tuen Ng) نامیده می‌شود. همچنین این جشنواره با نام‌های «جشنواره دامپلینگ» و «فستیوال دوگانه پنجم» هم شناخته می‌شود که در ادامه درباره برخی از این نام‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

    دوانوو جی

    جشن قایق اژدها در چینی ماندارین دوانوو جی نامیده می‌شود. دوان به‌معنای «شروع» و وو به‌معنای «ظهر» است. چینی‌ها وسط تابستان را «ماه ظهر» می‌دانند؛ از این رو، دوانوو جی به‌معنای «آغاز جشنواره نیمه تابستان» است. از طرفی، کاراکتر چینی wu، به‌معنای «پنج» است؛ بنابراین دوانوو جی می‌تواند «شروع پنجمین ماه خورشیدی» هم معنی شود.

    جشنواره دوگانه پنجم (Double Fifth Festival)

    همان‌طور که گفتیم فستیوال قایق اژدها در پنجمین روز از پنجمین ماه تقویم قمری چینی جشن گرفته می‌شود؛ از این رو به آن «جشنواره دوگانه پنجم» هم می‌گویند.

    جشن قایق اژدها| جشنواره دوگانه پنجم

    غذاهای معروف در جشنواره دوگانه پنجم

    سمبل و نمادهای جشنواره قایق اژدها

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید این جشنواره جذاب چینی، در میان مردم، دارای سمبل و نمادهای مختلفی است و یکی از دلایل محبوبیت آن هم همین نمادها هستند. در ادامه شما را با نمادهای این جشنواره آشنا می‌کنیم.

    • نماد خوش‌شانسی: گفته می‌شود که اگر بتوانید در ظهر روز پنجم، تعادل یک تخم‌مرغ را در حالت ایستاده حفظ کنید، در سال آینده خوش‌شانس خواهید بود.
    • نماد صلح و جلوگیری از شر: گفته می‌شود که نوشیدن شراب و آویزان کردن برخی گیاهان و عکسی از ژونگ کوی (Zhong Kui)، یک جن‌گیر معروف، شر و نیروهای شیطانی را از شما دور می‌کند و برایتان صلح به ارمغان می‌آورد.
    • نماد عدالت: مسابقات قایق اژدها و آماده‌کردن زونگزی، همه به‌عنوان نمادی از عدالت، به یاد چو یوان و اشعار زیبایش انجام می‌شوند.
    • نماد عشق: کیسه‌های معطر، علاوه بر اینکه برای دفع شر مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌عنوان نماد عشق بین عاشقان جوان هم شناخته می‌شوند.

    چگونه در جشنواره قایق اژدها شرکت کنیم؟

    جشنواره قایق اژدها، qingming festival و فستیوال‌های جذاب زیادی در چین هستند که شرکت در آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای جذاب و متفاوت را برایتان به ارمغان بیاورد. فستیوال قایق اژدها یک جشن محبوب است که شامل فعالیت‌هایی مانند خوردن زونگزی، شرکت در مسابقات قایق اژدها، نوشیدن نوعی شراب چینی، پوشیدن کیسه‌های معطر و... می‌شوند. ما در این مطلب سعی کردیم شما را به‌طور کامل با این جشنواره آشنا کنیم و اطلاعات ضروری را در اختیارتان بگذاریم.

    لازم به ذکر است که شرکت در فستیوال قایق اژدها، به برنامه‌ریزی قبلی نیاز دارد؛ چرا که محبوبیت این جشنواره می‌تواند باعث ازدحام جمعیت و پرشدن هتل‌ها، خصوصا در شهرهایی مانند پکن،گوانجو و شانگهای شود. بهتر است از قبل تور چین را رزرو کنید تا دچار مشکلاتی مانند کمبود محل اقامت، در زمان برگزاری جشنواره نشوید. ما در آژانس مهرپرواز، می‌توانیم بهترین تورهای چین را با شرایطی عالی در اختیار شما بگذاریم. اگر شما هم اطلاعات دیگری درباره این جشنواره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. جشنواره قایق اژدها در چین چه زمانی برگزار می‌شود؟

    جشنواره قایق اژدها که به عنوان «دوان وو جی» نیز معرئوف است، هر ساله در روز پنجم ماه پنجم تقویم چینی برگزار می‌شود. این تاریخ معمولاً در اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن در تقویم میلادی قرار می‌گیرد. در این جشن، مردم با قایق‌های رنگارنگ و تزیین‌شده به شکل اژدها در مسابقات قایقرانی شرکت می‌کنند و غذاهای خاصی مانند «زونگزی» که شامل برنج چسبناک است می‌خورند.

    2. چه مراسم و فعالیت‌هایی در جشنواره قایق اژدها انجام می‌شود؟

    در جشنواره قایق اژدها، فعالیت‌های مختلفی از جمله مسابقات قایق‌رانی، خوردن زونگزی و آویزان کردن گیاهان دارویی برای دور کردن ارواح خبیث برگزار می‌شود. مسابقات قایق‌ اژدها که هیجان‌انگیزترین بخش این جشن است، شامل تیم‌هایی از پاروزنان است که با ریتمی هماهنگ با ضربات طبل به رقابت می‌پردازند. این جشنواره به یادبود شاعر و سیاستمدار چینی به نام «چو یوان » برگزار می‌شود که به خاطر اعتراض به فساد خود را در رودخانه غرق کرد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW