021-88507190

استادیوم ملی چین؛ ورزشگاهی به شکل آشیانه پرنده

گردشگری مهرپرواز 06 شهریور ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
استادیوم ملی چین که به شکل لانه پرنده ساخته شده، از منحصربه‌فردترین ورزشگاه‌های جهان است که در این مطلب به طور کامل معرفی شده تا با آن بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    استادیوم ملی چین، معروف به «آشیانه پرنده»، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین نمادهای معماری مدرن چین است. این استادیوم که در شهر پکن، پایتخت چین قرار دارد، نه‌تنها از جذابیت‌های این شهر پرجنب‌وجوش به شمار می‌رود، بلکه جزو جذاب‌ترین ورزشگاه‌های جهان هم است. آشیانه پرنده با ساختار و طراحی منحصربه‌فردش، امروزه، به‌عنوان یک مرکز چندمنظوره برای رویدادهای ورزشی و فرهنگی استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب، شما را بیشتر با استادیوم ملی چین و ویژگی‌های بی‌نظیر آن آشنا می‌کنیم.

    استادیوم ملی چین

    عکسی از استادیوم ملی چین

    معرفی استادیوم ملی چین

    استادیوم آشیانه پرنده پکن برای میزبانی از بازی‌های المپیک تابستانی 2008 در دهکده سبز المپیک ساخته شد. گنجایش این استادیوم به‌اندازه حدود 90 هزار تماشاگر و مساحت آن 260 هزار مترمربع است. پوسته بیرونی استادیوم را می‌توان بزرگترین سازه فولادی جهان دانست؛ طوری که برخی می‌گویند این سازه، یکی از شگفتی‌های مهندسی در جهان امروز است.

    در سال 2008، در استادیوم پکن، مراسم افتتاحیه و اختتامیه و مسابقات دوومیدانی، پرتاب وزنه و دیسک و فینال فوتبال مردان برگزار شد. از زمان پایان بازی‌های المپیک، درب این استادیوم به روی گردشگران باز بوده است و برای مسابقات ورزشی و فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی استفاده می‌شود.

    تاریخچه استادیوم ملی چین

    تاریخچه این معجزه معماری با اعلامیه‌ صادرشده در 19 دسامبر 2002، آغاز شد. در 26 مارس 2003، تیمی از کارشناسان بین‌المللی پیشنهادهای ارائه‌شده از سراسر جهان را بررسی کردند. در نهایت، شرکت معماری سوئیسی هرزوگ و د مورن (Herzog & de Meuron) به همراه گروه طراحی و تحقیقات معماری چین و معمار برجسته چینی لی شیائودونگ (Li Xinggang)، به‌عنوان طراح استادیوم آشیانه پرنده پکن انتخاب شدند.

    ساخت استادیوم ملی چین در دسامبر 2003 آغاز و در ژوئن 2008، پروژه افتتاح شد. هدف از ساخت این استادیوم، میزبانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک 2008 و همچنین مسابقات ورزشی مختلف بود. جالب است بدانید که ساخت این استادیوم، حدود 428 میلیون دلار آمریکا هزینه داشت که مبلغ بسیار بالایی است.

    پلان استادیوم آشیانه پرنده

    استادیوم اشیانه پرنده به‌دلیل طراحی منحصربه‌فردش که شبیه به لانه پرنده است، شهرت دارد. نقشه و طرح این استادیوم شامل ساختاری فولادی با وزن حدود 44 هزار تن است که ظاهری پیچیده و زیبا به آن می‌بخشد. 

    تیرهای فولادی اجراشده در پروژه، به‌منظور پنهان کردن تکیه‌گاه‌های سقف جمع‌شونده استفاده شده‌اند و به ورزشگاه ظاهری شبیه لانه پرنده می‌دهند؛ لانه‌ای عظیم که گویی انسان را در آغوش گرفته است و از آن مراقبت می‌کند. ناگفته نماند که به‌دلیل ویژگی‌های زمین‌شناسی پکن، استادیوم ملی چین برای مقاومت در برابر زلزله‌های بزرگ هم به‌خوبی طراحی شده است.

    معماری استادیوم آشیانه پرنده پکن

    استادیوم آشیانه پرنده چین مساحتی معادل 26 هکتار دارد و از شمال به جنوب، حدود 333 متر طول و از شرق به غرب 294 متر عرض دارد. بلندترین نقطه استادیوم 68.5 متر از سطح زمین، ارتفاع دارد. در ادامه جزئیات بیشتری از بخش‌های مختلف این استادیوم جذاب را در اختیارتان می‌گذاریم.

    جایگاه تماشاگران

    در ابتدا استادیوم طوری طراحی شد که 80 هزار تماشاگر را در خود جای دهد؛ اما در نهایت، ظرفیت آن به 91 هزار نفر افزایش یافت. در حال حاضر، این استادیوم 80 هزار جایگاه ثابت و 11 هزار جایگاه موقتی دارد. جایگاه تماشاگران به شکل یک کاسه است و به‌گونه‌ای هوشمندانه طراحی شده که تماشاگران هر کجای استادیوم بنشینند، دید کاملی از زمین و فعالیت‌ها، بدون هیچ مانع بصری داشته باشند. ناگفته نماند که جایگاه این استادیوم، دارای بخش‌های ویژه‌ای مخصوص معلولین هم است. 

    استادیوم آشیانه پرنده پکن

    عکسی از جایگاه تماشاگران استادیوم آشیانه پرنده چین

    سقف و نمای بیرونی

    همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، نمای بیرونی این استادیوم با استفاده از تیرهای فولادی به‌شکل لانه پرنده‌ای در آمده و به‌طور کلی این ورزشگاه را به بزرگترین سازه فولادی جهان تبدیل کرده است. سقف استادیوم هم قابلیت بازوبسته‌شدن دارد که این ویژگی به استفاده از استادیوم در شرایط مختلف آب‌وهوایی کمک می‌کند.

    استادیوم اشیانه پرنده در چین

     عکسی از سقف و نمای بیرونی استادیوم ملی چین 

    سقف آکوستیک سازه، کیفیت صدای داخل سالن را بسیار بهبود می‌بخشد. همچنین این سازه با یک غشای پلیمری پوشیده شده است که علاوه بر خاصیت ضدباران، اجازه می‌دهد نور خورشید به‌اندازه کافی به چمن‌ها بتابد.

    بخش داخلی استادیوم

    بخش داخلی استادیوم، علاوه بر سالن اصلی که همان جایگاه تماشاگران و زمین بازی است، شامل قسمت‌های دیگری هم می‌شود. رستوران‌ها و فودکورت‌ها، فروشگاه‌های تجاری، اتاق‌های کنفرانس و جلسات و فضای نمایشگاهی، همه بخش داخلی آشیانه پرنده را تشکیل می‌دهند. همچنین، استادیوم علاوه بر پارکینگ، دارای چندین ورودی و خروجی هم است که برای مدیریت تردد و ورودوخروج آسان تماشاگران طراحی شده‌اند.

    مراحل ساخت استادیوم ملی چین

    ساخت استادیوم آشیانه پرنده، طی برنامه‌ریزی‌های دقیق و مراحلی پیچیده انجام شد که نتیجه آن هم تبدیل این استادیوم به یکی از جذاب‌ترین ورزشگاه‌های جهان است که احتمالن هر راهنمای سفر به چین شما را به بازدید از آنجا خواهد برد. در ادامه شما را با مراحل ساخت این استادیوم شگفت‌انگیز آشنا می‌کنیم.

    برنامه‌ ریزی و طراحی

    در سال 2001 با تعیین پکن به عنوان میزبان بازی‌های المپیک 2008، طرح‌های اولیه استادیوم توسط معماران برجسته‌ای تهیه شدند. طراحی این استادیوم شامل ساختار پیچیده فولادی بود که در نهایت، خروجی شبیه به لانه پرنده به استادیوم بخشید.

    آماده ‌سازی زمین

    در دسامبر 2003، زمین برای ساخت استادیوم آماده شد. این مرحله شامل تسطیح و آماده‌سازی زیرساخت‌ها بود. سپس، پی‌ریزی و پایه‌گذاری استادیوم انجام شد. ساختار پایه شامل بتن‌ریزی‌های گسترده برای تحمل وزن عظیم سازه فولادی بود.

    نصب سازه ‌های فولادی و سقف متحرک

    از سال 2004 تا 2006، نصب سازه‌های فولادی پیچیده آغاز شد. این سازه‌ها که شامل 44 هزار تن فولاد بودند، به‌تدریج و با استفاده از جرثقیل‌های بزرگ نصب شدند. بعد از آن، سقف متحرک استادیوم که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن محسوب می‌شود، نصب و تنظیم شد. این سقف با داشتن قابلیت بازوبسته‌شدن به تهویه مناسب و استفاده از استادیوم در شرایط مختلف آب‌وهوایی کمک می‌کند.

    تکمیل بخش‌ های داخلی

    در این مرحله، کارهای داخلی استادیوم شامل نصب صندلی‌ها و تکمیل جایگاه تماشاگران، سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته و ساخت رستوران‌ و فودکورت‌ انجام شد.

    آزمون و بازبینی

    پس از تکمیل ساخت، استادیوم تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که تمام سیستم‌ها به‌درستی کار می‌کنند و ساختار استادیوم امن و پایدار است. در نهایت، استادیوم در سال 2008، به‌صورت رسمی افتتاح و برای بازی‌های المپیک تابستانی 2008 آماده استفاده شد.

    ساخت استادیوم آشیانه پرنده چین

    نمای داخلی استادیوم ملی چین

    امکانات استادیوم ملی چین

    تنها معماری خارق‌العاده و ساختار پیشرفته ورزشگاه آشیانه پرنده باعث تمایز آن در میان استادیوم‌های دنیا نشده است؛ بلکه امکانات مدرن و بی‌نظیر این استادیوم هم بر جذابیتش افزوده‌اند. این ورزشگاه با بهره‌بردن از تکنولوژی روز دنیا، امکانات فوق‌العاده‌ای دارد تا تجربه‌ای بی‌نقص را برای تماشاگران به ارمغان بیاورد. در ادامه این امکانات را به شما معرفی می‌کنیم.

    سیستم حرارتی عالی

    یکی از امکانات پیشرفته این استادیوم، استفاده از سیستم پمپ حرارتی زمینی در زیر زمین ورزشگاه است. این سیستم هم در فصول گرم و هم فصول سرد، از طریق زمین، دمای هوای درون ورزشگاه را تنظیم می‌کند. این کار نه‌تنها موجب صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی می‌شود، بلکه به ایجاد دمای مطلوب برای تماشاگران هم کمک می‌کند.

    کیفیت صدای فوق ‌العاده

    سیستم اعلان عمومی الکترواستاتیک به‌کاررفته در ورزشگاه با شاخص کیفیت صدای مناسب، باعث شده است تا تماشاگران هنگام تماشای مسابقات، صداها و اعلان‌های استادیوم را با وضوح عالی بشنوند.

    نورپردازی مناسب

    نورپردازی نامناسب در استادیوم‌ها، وضوح دید تماشاگران را در ساعات مختلف روز دچار مشکل می‌کند. از همین رو، این مشکل در استادیوم ملی پکن از طریق طراحی مناسب و استفاده عالی از نور طبیعی به‌خوبی حل شده و تماشاگران می‌توانند به‌وضوح، مسابقات را دنبال کنند.

    سیستم بازیافت آب باران

    یکی از امکانات فوق‌العاده این استادیوم، بهره‌بردن از سیستم بازیافت آب باران است. به‌وسیله این سیستم، آب بارانی که در بالای استادیوم جمع می‌شود، بازیافت شده و برای مصارف آبیاری، کنترل آتش، مصرف توالت و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد.

    رعایت استانداردهای ایمنی

    یکی از موارد قابل توجه در استادیوم ملی چین، توجه دقیق به رعایت استانداردهای ایمنی بوده است. در این راستا، استادیوم به‌خوبی در برابر خطراتی مانند آتش‌سوزی، زلزله و وزش بادهای شدید ایمن شده است. همچنین با رعایت فاصله ایمن بین صندلی‌ها و در نظر گرفتن خروجی‌های اضطراری، ایمنی مربوط به تماشاگران هم رعایت می‌شود.

    ورزشگاه آشیانه پرنده چین

    عکسی از ورزشگاه آشیانه پرنده

    چگونه به استادیوم ملی چین برویم؟

    برای رفتن به استادیوم ملی پکن، سه راه پیش روی شماست، استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی. در ادامه جزئیات بیشتری از این دو روش دسترسی به استادیوم در اختیارتان می‌گذاریم.

    دسترسی با مترو

    ارزان‌ترین راه برای رفتن به استادیوم ملی، استفاده از متروی خط 8 است. برای این منظور، شما باید در ایستگاه وانگ‌فوجینگ (WANGFUJING STATION) سوار مترو و در ایستگاه مرکز ورزشی المپیک (OLYMPIC SPORTS CENTER) پیاده شوید. از آنجا، حدود 13 دقیقه پیاده‌روی تا استادیوم دارید. استفاده از مترو حدود 31 دقیقه از شما زمان می‌برد و 2 تا 4 دلار هزینه دارد.

    دسترسی با تاکسی

    روش سریع‌تر برای رسیدن به استادیوم، استفاده از تاکسی است. در این صورت، شما می‌توانید در عرض 12 دقیقه به ورزشگاه برسید و هزینه آن هم حدود 35 دلار خواهد شد.

    دسترسی با اتوبوس

    طولانی‌ترین روش برای رفتن به استادیوم از نظر زمانی، استفاده از اتوبوس است. شما می‌توانید از اتوبوس‌های 82، 419، 538 یا 645 استفاده کنید و در ایستگاه آشیانه پرنده پیاده شوید. هزینه اتوبوس حدود 9 دلار می‌شود.

    برای بازدید از استادیوم ملی چین زمان مشخصی وجود دارد؟

    چه در بهترین زمان سفر به چین برای بازدید از استادیوم بروید و چه در آب‌وهوای معمولی یا سرد، تجربه تماشای استادیوم ملی چین به‌یادماندنی خواهد بود. معمولا افراد می‌توانند طی روزهای هفته، از ساعت 9 صبح تا 6 عصر به بازدید از این استادیوم جذاب بروند؛ اما به هر حال، پیشنهاد می‌کنیم پیش از بازدید، حتما برنامه زمانی استادیوم را چک کنید. گاهی ممکن است به دلایلی، ساعات بازدید تغییر کنند؛ برای مثال در ماه می 2024، ساعات بازدید از استادیوم بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر بوده است.

    ناگفته نماند که برای بازدید کامل از ورزشگاه، حدود یک ساعت زمان کافی‌ست. همچنین برای پرهیز از شلوغی، بهتر است روزهای هفته را برای بازدید انتخاب کنید؛ چرا که آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل بسیار شلوغ‌اند.

    آدرس و هزینه ورودی ورزشگاه ملی چین

    استادیوم ملی چین در منطقه چائویانگ پکن واقع شده است. هزینه ورودی برای بازدید از این استادیوم معمولا بین 50 تا 80 یوان چین است؛ اما این قیمت ممکن است بسته به رویدادهای خاص و فصول مختلف تغییر کند.

    آدرس استادیوم ملی پکن:

    OLYMPIC PARK, NORTH FOURTH RING ROAD, CHAOYANG DISTRICT, BEIJING

    موقعیت جغرافیایی استادیوم ملی پکن روی نقشه گوگل

    در سفر به چین حتما از استادیوم ملی چین بازدید کنید

    استادیوم ملی در کشور چین، با طراحی و معماری منحصربه‌فرد خود، یکی از جذاب‌ترین ورزشگاه‌های جهان و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در پکن است. بازدید از این شاهکار معماری نه‌تنها تجربه‌ای فرهنگی و تاریخی را برایتان فراهم می‌کند، بلکه فرصت تماشای یکی از مهم‌ترین نمادهای پیشرفت و توسعه چین را هم به همراه دارد. ما در این مطلب سعی کردیم استادیوم ملی چین را به‌طور کامل به شما معرفی و شما را با تاریخچه، معماری، مراحل ساخت و امکانات آن آشنا کنیم تا در تور چین با شناخت کافی از این سازه عظیم دیدن کنید. شما هم اگر اطلاعات دیگری درباره این استادیوم شگفت‌انگیز دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. استادیوم ملی چین کجا واقع شده و چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

    استادیوم ملی چین، معروف به لانه پرنده، در منطقه چائویانگ (Chaoyang) در شمال شهر پکن واقع شده است. این استادیوم به خاطر طراحی منحصر به فرد و معماری خلاقانه‌اش، که توسط معماران سوئیسی هرزوگ و دمورن طراحی شده، شهرت جهانی دارد. این سازه فولادی با پوشش درهم‌تنیده، شباهت زیادی به یک لانه پرنده دارد و ظرفیت آن حدود 80 هزار نفر است. استادیوم ملی چین میزبان مسابقات و مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک تابستانی 2008 و بازی‌های المپیک زمستانی 2022 بوده است.

    2. چه نوع رویدادها و فعالیت‌هایی در استادیوم ملی چین برگزار می‌شود؟

    استادیوم ملی چین به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین استادیوم‌های این کشور، میزبان رویدادهای ورزشی و فرهنگی متعددی است. از جمله مسابقات فوتبال، دو و میدانی و دیگر ورزش‌های المپیک. علاوه بر رویدادهای ورزشی، این استادیوم برای کنسرت‌های موسیقی، جشنواره‌ها، و نمایش‌های هنری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از استادیوم و دیدن معماری منحصربه‌فرد آن نیز به عنوان یک جاذبه گردشگری در پکن برای توریست‌ها جذاب است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW