021-88507190

کلیسای ساگرادا فامیلیا کجاست؟

گردشگری مهرپرواز 20 مهر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی از معروفترین سازه‌های اسپانیا است که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. در این مطلب تمام بخش‌های این سازه عظیم را بشناسید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کلیسای ساگرادا فامیلیا بزرگترین کلیسای کاتولیک رومی ناتمام در جهان است. این بنای نمادین و نفس‌گیر در بارسلونا، جزو میراث جهانی یونسکو و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیاست. یکی از ویژگی‌های جذاب این شاهکار معماری، استفاده از سبک‌های مختلف، خطوط غیرمعمول و الهام گرفتن از طبیعت در ساخت آن است. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به معرفی بیشتر این کلیسای شگفت‌انگیز بپردازیم تا در صورت سفر به اسپانیا، حتما از آن دیدن کنید.

    کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلونا کجاست؟

    کلیسای ساگرادا فامیلیا یا خانواده مقدس در مرکز شهر بارسلونا واقع شده است و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اسپانیا و از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌رود. این کلیسا در محله آیسمپل (Eixample) قرار دارد و به‌راحتی از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی قابل دسترسی است.

    موقعیت جغرافیایی کلیسای ساگرادا فامیلیا روی نقشه گوگل

    تاریخچه کلیسای ساگرادا فامیلیا

    ساخت این کلیسای باشکوه در سال 1882، آغاز شد. ابتدا طراحی اولیه آن توسط معماری به نام فرانسیسکو دی پائولا دل ویلار (Francisco de Paula del Villar.) انجام شد؛ اما بعد از یک سال، آنتونی گائودی (Antoni Gaudí) این پروژه را بر عهده گرفت و طراحی آن را به سبک منحصربه‌فرد خود تغییر داد. بنابراین، معمار کلیسای ساگرادا فامیلیا را می‌توان گائودی دانست.

    معمار گائودی بیشتر عمر خود را وقف این پروژه کرد و تا زمان مرگ او کمتر از یک‌چهارم کلیسا تکمیل شده بود. در 1926 گائودی از دنیا رفت و شاگردش ادامه پروژه را بر عهده گرفت. در سال 1936، ساگرادا فامیلیا در طول جنگ داخلی اسپانیا تخریب شد؛ اما بعدا، بر اساس طرح‌های به‌جامانده از گائودی، دوباره مورد بازسازی قرار گفت.

    ساخت این کلیسا به‌دلیل پیچیدگی طراحی و هزینه‌های سنگین، تا به امروز به طول انجامیده است و انتظار می‌رود که در سال 2026، مصادف با صدمین سالگرد مرگ گائودی، تکمیل شود. جالب است بدانید که پس از تکمیل برج‌ها، ساگرادا فامیلیا به بلندترین کلیسای جامع جهان تبدیل خواهد شد.

    تحلیل معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا

    سبک معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا ترکیبی از گوتیک و مدرنیسم است. گائودی در طراحی این بنا از طبیعت الهام گرفت و از فرم‌های منحنی و الگوهای هندسی طبیعی استفاده کرد. در پلان کلیسای ساگرادا فامیلیا می‌توان سه نمای اصلی به نام‌های نمای تولد مسیح، نمای مصائب مسیح و نمای شکوه و جلال مسیح را مشاهده کرد که هر یک بخشی از داستان زندگی حضرت مسیح را روایت می‌کنند.

    تأثیر هنر نو در سراسر ساگرادا فامیلیا، به‌ویژه در جنبه‌های تزئینی آن مشهود است. توجه دقیق گائودی به جزئیات در کنده‌کاری‌های پیچیده، موزاییک‌های رنگارنگ و مجسمه‌های نمادین نماها و فضاهای داخلی دیده می‌شود. این عناصر به جایگاه ساگرادا فامیلیا به‌عنوان یک شاهکار معماری مدرن کمک می‌کنند؛ طوری که امروزه، این کلیسا به‌عنوان نمادی از نوآوری‌های معماری، با شکوه تمام در بارسلون ایستاده است.

    سبک معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا

    کلیسای ساگرادا فامیلیا

    بخش های مختلف کلیسای ساگرادا فامیلیا

    مساحت کلیسای ساگرادا فامیلیا حدود 41 هزار مترمربع است و از بخش‌های جذاب و دیدنی تشکیل شده که هر کدام نمادی از آیین مسیحیت هستند. این سازه از 18 برج با نمادهای متفاوت و سه نمای اصلی تشکیل شده است و داخل کلیسای ساگرادا فامیلیا هم هفت کلیسای کوچک دیگر قرار دارند.

    بازدید از مناطقی که به‌روی بازدیدکنندگان باز هستند، به شما احساس قدم زدن در قلعه‌ای باشکوه، متشکل از پنجره‌ها و سقف‌های شیشه‌ای بزرگ را می‌دهد که به‌طور شگفت‌انگیزی کنار هم قرار گرفته‌اند. در ادامه شما را با اصلی‌ترین بخش‌های کلیسا آشنا می‌کنیم.

    کلیسای ساگرادا فامیلیا اسپانیا

    کلیسای ساگرادا فامیلیا اسپانیا

    نمای تولد مسیح

    نمای ولادت در شرق باسیلیکا قرار دارد و نمایانگر تولد عیسی مسیح و همین‌طور نماد تولد و وضعیت همیشه درحال تغییر طبیعت و زندگی است. این نما بین سال‌های 1894 و 1930 ساخته شد و تنها بخشی از کلیساست که گائودی در طول زندگی خود دید.

    مجسمه‌های مرمری بسیار دقیقی از حیوانات مختلف در سرتاسر این نما وجود دارند. علاوه‌بر این، نمای تولد شامل مجسمه دیدنی از درخت زندگی می‌شود که با کبوترها احاطه شده است. از دیگر ویژگی‌های این نما، وجود سه در است که نماد ایمان، خیر و امید هستند. نمای تولد، هنگام طلوع خورشید، ولادت عیسی مسیح را با شکوهی هرچه تمام‌تر، به نمایش می‌گذارد.

    نمای مصائب مسیح

    نمای مصائب بین سال‌های 1954 تا 1976 ساخته شد و نشان‌دهنده مصائب، مرگ و رستاخیز عیسی مسیح است. این نما به‌گونه‌ای ساخته شده است که سخت، عریان و تلخ به نظر برسد و از همین رو، در مقایسه با نمای تولد مسیح، از نظر شکل بسیار متفاوت است.

    نمای مصائب با ستون‌هایی شبیه استخوان و مجسمه‌های جذاب و پرمعنی، آخرین هفته زندگی مسیح را به‌خوبی بازسازی می‌کند. ناگفته نماند که این نما در سمت غرب کلیسا واقع شده است و هنگام غروب، صحنه دل‌خراش به صلابه کشیده شدن مسیح را، با ترکیب نورهای نارنجی خورشید، به تصویر می‌کشد.

    کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا

    نمای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا

    نمای شکوه و جلال مسیح

    جدیدترین نمای کلیسا، نمای شکوه است که پس از تکمیل، دسترسی به شبستان مرکزی باسیلیکا را فراهم می‌کند. این نما نشان‌دهنده شکوه و عظمت ابدی مسیح است و صحنه‌هایی از عروج مسیح به آسمان و سعادت ابدی او را نشان می‌دهد. ساخت نما در سال 2002 آغاز شد و هنوز تا تکمیل، فاصله زیادی دارد.

    اگرچه نمای شکوه هنوز ناتمام است، اما درحال‌حاضر، بلندترین نمای ساگرادا فامیلیاست. گائودی به‌خوبی می‌دانست که ساخت این نما در طول عمرش تکمیل نمی‌شود؛ از همین رو، فقط چند طرح با ایده کلی از چشم‌انداز و نقشه‌اش ترسیم کرد تا بعدها از آن‌ها استفاده شود.

    برج‌های کلیسای لاساگرادا فامیلیا

    همان‌طور که گفتیم، این کلیسا دارای 18 برج است. 12 برج که نماد حواریون هستند و برج بالای محراب که دومین برج بلند کلیسا به شمار می‌رود و به ستاره‌ای درخشان مزین شده که نماد مریم مقدس است. 4 برج دیگر، نشان‌دهنده 4 انجیل هستند و دورتادور برج اصلی قرار گرفته‌اند؛ برجی که نماد عیسی مسیح است و پس از تکمیل، با ارتفاع 170 متر، به بلندترین برج کلیسا تبدیل می‌شود.

    این برج‌ها، بیش از 500 پله مارپیچی و کاملا ایمن دارند که با بالا رفتن از آن‌ها، می‌توانید مناظر پاناروما و خیره‌کننده‌ای از شهر را ببینید.

    امکانات کلیسای ساگرادا فامیلیا

    علاوه بر زیبایی‌ خارق‌العاده کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا که از بهترین شهرهای اسپانیا به شمار می‌رود، امکانات بسیار خوبی هم در کلیسا برای گردشگران در نظر گرفته شده‌اند تا از آن‌ها بهره ببرند. در ادامه برخی از این امکانات را به شما معرفی می‌کنیم.

    راهنمای صوتی

    در ابتدای ورود به کلیسا، شما می‌توانید یک راهنمای صوتی، دارای 19 زبان، دانلود کنید که درباره بخش‌‌های مختلف کلیسا توضیح می‌دهد. ناگفته نماند که این راهنما، شامل یک برنامه واقعیت افزوده هم می‌شود که شما را به یک تور مجازی از برج‌ها می‌برد تا در مورد برج‌های مرکزی کلیسا بیشتر بدانید.

    موزه کلیسا

    در کلیسا، موزه جذابی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای تکمیل بازدید خود، حتما از آن دیدن کنید. این موزه می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه ساگرادا فامیلیا و زندگی و کار گائودی در اختیارتان بگذارد.

    موزه کلیسا ساگرادا فامیلیا اسپانیا

    موزه کلیسا ساگرادا فامیلیا اسپانیا

    فروشگاه ‌های سوغاتی

    یکی دیگر از امکاناتی که کلیسا در اختیار گردشگران می‌گذارد، انواع فروشگاه‌های سوغاتی مخصوص کودکان و بزرگسالان است. در این فروشگاه‌ها شما می‌توانید انواع کتاب، اکسسوری، تی‌شرت، مجسمه و نقاشی با موضوعات مرتبط با کلیسا را خریداری کنید.

    انواع کارگاه‌ها و نمایشگاه ‌های دائمی و موقت

    داخل کلیسا، همیشه کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی وجود دارند که روند ساخت و تاریخچه کلیسا را به نمایش می‌گذارند. بسته به زمان بازدیدتان از ساگرادا فامیلیا، احتمالا به یک یا چند مورد از این نمایشگاه‌ها برخورد خواهید کرد.

    نحوه دسترسی به کلیسای ساگرادا فامیلیا

    خوشبختانه، موقعیت جغرافیایی عالی کلیسا باعث شده تا به‌راحتی از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی قابل دسترسی باشد. همچنین، بسیاری از تورهای گردشگری بارسلونا بازدید از این کلیسا را شامل می‌شوند. در ادامه جزئیات بیشتری برای نحوه دسترسی به کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلون در اختیارتان می‌گذاریم.

    دسترسی از طریق مترو

    آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رفتن به کلیسا، استفاده از خطوط مترو L2 یا L5 است. این خطوط شما را مستقیما به ایستگاه ساگرادا فامیلیا می‌برند که درست بیرون کلیسا قرار دارد.

    دسترسی از طریق اتوبوس

    اتوبوس‌های خطوط 19، 33، 34، D50، H10 و B24 هر روز به‌سمت کلیسا حرکت می‌کنند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در بین آن‌ها، D50 معمولا سریع‌تر است.

    آدرس و ساعت کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا

    ساگرادا فامیلیا تمام روزهای سال به روی بازدیدکنندگان باز است و ساعات کاری آن به شرح زیر هستند:

    • نوامبر تا فوریه: دوشنبه تا شنبه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و یکشنبه‌ها از ساعت 10:30 صبح تا 6 عصر
    • مارس و اکتبر: دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر، شنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و یکشنبه‌ها از ساعت 10:30 صبح تا 7 عصر
    • آوریل تا سپتامبر: دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 8 شب، شنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و یکشنبه‌ها از ساعت 10:30 صبح تا 8 شب

    آدرس کلیسا:

    Eixample, 08013 Barcelona, Spain

    بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا هزینه ورودی دارد؟

    بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا نیازمند پرداخت هزینه ورودی است که بسته به سن و برخی عوامل می‌تواند متفاوت باشد. در جدول زیر هزینه‌های ورودی را در اختیارتان می‌گذاریم.

    بازدید از کلیسا و برج‌ها همراه با راهنمای صوتی بازدید از کلیسا و برج‌ها همراه با راهنمای تور و راهنمای صوتی
    قیمت پایه 36 یورو 40 یورو
    سالمندان 28 یورو 32 یورو
    افراد زیر 30 سال 34 یورو 38 یورو
    کودکان زیر 11 سال و معلولین رایگان رایگان

    جدول هزینه بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

    شرایط بازدید از کلیسای لاساگرادا فامیلیا

    ساگرادا فامیلیا بزرگترین کلیسای کاتولیک در اسپانیاست؛ از همین رو، برای حفظ قداست آن، بازدیدکنندگان باید مطابق قوانین تعیین‌شده، لباس مناسب بپوشند. در این راستا، پوشیدن کلاه و لباس‌هایی با شانه برهنه مجاز نیست. همچنین خانم‌ها باید شلوار بلند یا دامنی بپوشند که حداقل تا وسط ران پایین بیاید.

    ناگفته نماند که بالا رفتن از برج‌ها برای کودکان زیر 6 سال مجاز نیست و نوجوانان 16 سال به پایین هم باید همراه با یک بزرگسال به بالای برج‌ها بروند.

    جاذبه های اطراف کلیسای ساگرادا فامیلیا

    در اطراف کلیسا، جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید بعد از بازدید از کلیسا، سری هم به آن‌ها بزنید. برخی از این جاذبه‌ها، شامل موارد زیر می‌شوند:

    • خیابان گائودی
    • خانه کاسامیلا
    • پارک گوئل
    • موزه پیکاسو
    • تئاتر گائودی
    • ورزشگاه نیوکمپ

    هتل های اطراف کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلون

    اگر قصد اقامت در نزدیکی کلیسای ساگرادا فامیلیا را دارید، هتل‌های متنوع و بسیار خوبی در دسترس‌اند. برخی از هتل‌ها عبارتند از:

    • هتل 5 ستاره د وان بارسلونا (The One Barcelona GL)
    • هتل 5 ستاره ال پالاس (Hotel El Palace Barcelona)
    • هتل 5 ستاره مونومنت (Monument Hotel)
    • هتل 4 ستاره سونتی بارسلونا (Seventy Barcelona)
    • هتل 4 ستاره سیکستی‌تو (Sixtytwo Hotel)
    • هتل 3 ستاره یوروپارک (Europark)

    رستوران های نزدیک به کلیسای ساگرادا فامیلیا

    بعد از بازدید از کلیسا، اگر هوس یک وعده غذایی لذیذ را کردید، می‌توانید سری به یکی از رستوران‌های باکیفیت زیر بزنید:

    • رستوران پوئرتسیلو (Puertecillo Sagrada Familia)
    • رستوران آناوکو (Anauco)
    • رستوران مارو آزول (Maro Azul)
    • رستوران ایندین هربس (Indian Herbs)
    • رستوران ویوانت (Vivant)

    چرا باید از کلیسای ساگرادا فامیلیا بازدید کنیم؟

    ساگرادا فامیلیا نه‌تنها یکی از شاهکارهای معماری جهان به شمار می‌رود، بلکه نمادی از ایمان و خلاقیت بی‌نظیر آنتونی گائودی است. بازدید از این کلیسا، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از ترکیب هنر، معماری و مذهب را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد و همچنین شما را با بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی بارسلونا آشنا می‌کند. ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی کلیسای ساگرادا فامیلیا معماری، بخش‌ها، تاریخچه و دیگر جزئیات آن بپردازیم. شما هم اگر اطلاعات دیگری درباره این کلیسا دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    بد نیست بدانید که طبق تجربه گردشگران قبلی، بهترین راه برای بازدید از کلیسای شگفت‌انگیز ساگرادا فامیلیا و سفر به بارسلونا، رزرو تور اسپانیا است. شما می‌توانید با رزرو تور، کاملا آسان و بدون دردسر، راهی سفر شوید و با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع، از تمام لحظات خود، نهایت استفاده را ببرید. ناگفته نماند که در کنار همه این مزایا، می‌توانید از شرایط اقساطی تور بارسلونای آژانس مهرپرواز هم بهره ببرید. 


    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW