021-88507190

همه چیز درباره جزیره آکدامار وان

گردشگری مهرپرواز 01 خرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
درباره جزیره آکدامار وان در ترکیه و کلیسای صلیب مقدس چه می‌دانید؟ در این مطلب همه‌چیز را درباره این جزیره و جاذبه‌های آن خواهید یافت.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جزیره آکدامار وان یکی از جذاب‌ترین نقاطی است که در دریاچه وان واقع شده و بی‌شک، ارزش بازدید را دارد. در این جزیره شما هم می‌توانید زیبایی‌های خیره‌کننده طبیعت را ببینید و هم شاهد بافت تاریخی آن باشید. کلیسایی در آکدامار وجود دارد که قدمت آن به دوره ارامنه برمی‌گردد. به‌طور کلی، باید بگوییم که بازدید از این جزیره و شنیدن افسانه‌ای که پشت آن است، جزو قسمت فراموش‌نشدنی سفرتان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جزیره آکدامار وان، ما در ادامه هر آنچه که باید بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم.

    جزیره آکدامار کجاست؟

    جزیره اکدامار یکی از نقاط گردشگری وان در ترکیه و واقع در دریاچه زیبای وان است. این جزیره که در 41 کیلومتری شهر وان قرار دارد، یکی از چهار جزیره دریاچه وان و دومین جزیره بزرگ در بین این جزایر است. این جزیره تا ساحل حدود 3 کیلومتر فاصله دارد و وسعت آن حدود 700 متر است.

    آکدامار به‌دلیل وجود یک کلیسای قدیمی، هم بافت تاریخی شگفت‌انگیزی دارد و هم طبیعت آن، خصوصا در فصل بهار، فوق‌العاده است. درختان بادام موجود در جزیره، با شروع بهار مناظر چشم‌گیری به وجود می‌آورند که بسیار دیدنی هستند.

    موقعیت جغرافیایی جزیره آکدامار روی نقشه گوگل

    آختامار یعنی چه؟

    نام جزیره آختامار به اختصار از عبارت «آخ تامارا» گرفته شده و تامارا به نام شاهزاده‌ای اشاره دارد که طبق افسانه‌ها، در این جزیره زندگی می‌کرده است. در واقع، نام این جزیره، یعنی آختامار از داستانی مربوط به همین شاهزاده گرفته شده است که در ادامه این داستان را برای شما بازگو می‌کنیم. 

    داستان جزیره آکدامار

    در گذشته‎های دور شاهزاده‌ای به‌نام تامارا در این جزیره زندگی می‌کرده که از قضا، عاشق پسری از طبقه پایین‌ و غیراشرافی می‌شود. قرارهای عاشقانه و مخفی این عاشق و معشوق شروع می‌شوند و شب‌ها، شاهزاده برای اینکه پسر بتواند مسیرش را از ساحل به‌سمت جزیره پیدا کند، به کمک فانوسی، این مسیر را روشن می‌کند. 

    یک شب که پادشاه متوجه این قرارهای مخفیانه می‌شود، فانوس را از شاهزاده می‌گیرد و می‌شکند تا نتواند مسیر را برای پسر روشن کند. پسرک بدون نور فانوس، در دریاچه گم می‌شود و در نهایت، می‌میرد. گفته می‌شود که آخرین کلام پسرک هنگام غرق‌شدن، «آخ تامارا» بوده است که بر همین اساس، نام جزیره را آختامار می‌گذارند. بعدها، این نام، به آکدامار تغییر پیدا می‌کند.

    تصویری از جزیره آکدامار

    نحوه دسترسی به جزیره آکدامار

    دسترسی به جزیره آختامار ترکیه، واقع در منطقه گواش شهر وان از طریق زمینی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که این جزیره در دریاچه وان قرار دارد. از همین رو، شما ابتدا باید خود را به اسکله آکدامار برسانید و سپس، از طریق دریا به جزیره آکدامار بروید. از آنجا که فاصله وان تا استانبول آنچنان هم زیاد نیست، حتی اگر مسافر تور استانبول باشید هم می‌توانید به این جزیره سر بزنید.

    پس از رسیدن به وان، شما می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی به اسکله آکدامار بروید و از آن‌جا با کشتی به جزیره برسید. دقت کنید که در صورت استفاده از اتوبوس، مقصد شما تنها ایستگاه اتوبوس واقع در منطقه گواش خواهد بود. اگر هم امکان استفاده از خودروی شخصی را دارید، از طریق اپلیکیشن‌های مسیریابی به اسکله آکدامار و در نهایت، با کشتی به جزیره بروید.

    جاهای دیدنی جزیره آختامار

    شاید برایتان سوال باشد که چرا جزیره آکدامار وان ترکیه چنین پرطرفدار است و اصلا در این جزیره، چه چیزهای دیدنی وجود دارد؟ اول از همه باید بگوییم که طبیعت بکر و منحصربه‌فرد جزیره، به‌تنهایی می‌تواند دلیل جذب بالای گردشگران باشد. بدون شک، با رفتن به آکدامار و قرارگرفتن در دل طبیعت فوق‌العاده آن، خودتان متوجه این قضیه خواهید شد.

    در کنار جاذبه های طبیعی وان در ترکیه هوای پاک جزیره آختامار هم جان دوباره‌ای به شما می‌بخشد که کاملا ارزش بازدید از آن را دارد. علاوه بر این‌ها، چند جای دیدنی جذاب هم در جزیره وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

    کلیسای آکدامار

    کلیسای آکدامار یا کلیسای صلیب مقدس، بین سال‌های 915 تا 921 بعد از میلاد، توسط معمار اسقف مانوئل، زیر نظر پادشاه ارمنی، گاگیک ساخته شد. تزئینات برجسته سنگی کلیسا در میان آثار هنری شناخته‌شده قرون وسطی، جایگاه فوق‌العاده‌ای دارند. نمای بیرونی کلیسا، از سنگ‌های بسیار زیبایی ساخته شده و جلوه خاصی به کلیسا بخشیده‌ است.

    داخل کلیسا هم با نقاشی‌های دیواری جذابی تزئین شده که در هنر ارمنی کمیاب‌اند. این نقاشی‌ها داستان آفرینش و صحنه‌هایی از زندگی مسیح را به تصویر می‌کشند و برخی هم به داستان‌هایی از کتاب‌های مقدس تورات و انجیل اشاره دارند. برخی از نقاشی‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند؛ اما برخی به‌خوبی حفظ شده‌اند که به نظر میرسد، در دوره‌های بعدی به وجود آمده باشند. 

    از تاریخ ساخت کلیسا، چندین ساختمان به آن اضافه شده و بنا چندین بار تعمیر شده است. بر اساس کتیبه‌ای که در نمای جنوبی قرار دارد، در دوره کاتولیکوس استفانوس سوم (1272-1296) گنبد و اتاق‌های گوشه شرقی بنا تعمیر شده‌اند. در سال‌های 2005 تا 2006 هم، دولت ترکیه اقدام به بازسازی کلیسا کرد و از 2007، کلیسا به‌عنوان موزه‌ای به روی بازدیدکنندگان باز شد. چند نکته جالب که بد نیست درباره کلیسا بدانید، عبارتند از:

    1. در نمای غربی کلیسا، تصویری از پادشاه گاگیک وجود دارد که مدلی از کلیسا را ​​به حضرت عیسی مسیح تقدیم می‌کند. حضرت یونس در دریا، حضرت مریم با نوزادش، اخراج آدم و حوا از بهشت و نبرد داوود با جالوت از دیگر صحنه‌های تصویری برجسته از نمای کلیسا هستند.
    2. اگرچه ظاهر کلی آکدامار شبیه معماری کلیساهای ارمنی است، اما تزئینات برجسته آکدامار به‌طور مشخصی بدیع و منحصربه‌فردند. از این نظر، هیچ اثر دیگری قابل مقایسه با کلیسای آختامار، چه قبل و چه پس از آن، وجود ندارد. علاوه بر این، استفاده از موضوعات عهد عتیق در کنار موضوعاتی از کتاب مقدس، که برای کلیساهای قرون وسطی رایج نیستند، یکی دیگر از ویژگی‌های خاص کلیسای آکدامار است.

    کلیسای آکدامار وان ترکیه

    عکسی از کلیسای آکدامار

    عینک واقعیت مجازی

    بدون شک، در سفر به جزیره آکدامار و تماشای دیدنی‌های آن، جزئیات و زیبایی‌هایی هستند که از چشمتان دور می‌مانند. در همین راستا، عینک واقعیت مجازی که درون کلیسای آکدامار قرار دارد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تک‌تک جزئیات و نقاط زیبای جزیره را ببینید. زمانی که این عینک را به چشم بزنید، از زوایای متفاوتی، جزیره، کلیسا و دریاچه باشکوه وان را خواهید دید و غرق در زیبایی‌های آن‌ها خواهید شد.

    نمایشگاه عکس داخل کلیسا

    داخل کلیسای صلیب مقدس یک نمایشگاه عکس بسیار جذاب وجود دارد و عکاس آن، عزت کریبار است. موضوع تصاویر، همان طرح‌ها و نقاشی‌های درون کلیساست که از دید عزت کریبار ثبت شده‌اند. بی‌شک، با تماشای این عکس‌ها، از تفاوت زاویه دید این عکاس ماهر با خودتان، شگفت‌زده خواهید شد، طوری که احتمالا، یک بار دیگر به تماشای نقاشی‌های درون کلیسا می‌روید؛ اما این‌بار با دیدی کاملا متفاوت از قبل.

    هتل های اطراف جزیره آختامار

    اگر قصد دارید جایی در نزدیکی جزیره آکدامار وان اقامت داشته باشید، خبر خوش این است که هتل‌های بسیار خوبی در اطراف جزیره وجود دارند. تعدادی از نزدیک‌ترین هتل‌ها به جزیره آکدامار عبارتند از:

    1. هتل آکدامار وان در فاصله 3 کیلومتری جزیره
    2. هتل اورینت در فاصله حدود 4 کیلومتری جزیره
    3. هتل رامادا در فاصله 25 کیلومتری آختامار
    4. هتل دابل تری در فاصله 27 کیلومتری آکدامار

    رستوران های اطراف جزیره آکدامار

    در خود جزیره رستورانی وجود ندارد؛ اما در اطراف آن و منطقه گواش رستوران‌های خوبی هستند که اگر نکات کاربردی سفر به ترکیه را بدانید، راحت‌تر می‌توانید برای خوردن غذاهای خوش‌مزه به آن‌جا بروید. تعدادی از این رستوران‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

    • رستوران آکدامار آلابالیک تسیسی در فاصله 4 کیلومتری
    • کبابی مولانا در فاصله 7 کیلومتری
    • رستوران دوملوپینار در فاصله 10 کیلومتری
    • رستوران آکدامار ایسکلسی گرند دنیز در فاصله 11 کیلومتری

    جزیره آکدامار؛ از بهترین جاذبه های دیدنی وان ترکیه

    یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها در وان ترکیه، جزیره آکدامار در دریاچه وان است. دلیل محبوبیت این جزیره، ترکیب زیبایی‌های بکر و خارق‌العاده آن، با کلیسایی قدیمی و منحصربه‌فرد است که شما را به دنیایی متفاوت خواهد برد. از همین رو، پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور ترکیه، حتما سری به این جزیره بزنید. ما هم برای آشنایی بیشتر شما، در این مطلب همه چیز را درباره جزیره آکدامار وان در اختیارتان گذاشتیم تا با اطلاعاتی کامل به تماشای آن بروید. اگر تجربه‌ای مفید از سفر به وان دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. چگونه به جزیره اکدامار برویم؟

    برای رفتن به این جزیره، ابتدا باید به شهر وان بروید و از آنجا، از طریق اتوبوس یا تاکسی به اسکله آکدامار و سپس از طریق کشتی به جزیره بروید.

    2. جزیره آکدامار در وان ترکیه چه ویژگی‌های مهمی دارد؟ 

    جزیره آکدامار، واقع در دریاچه وان در شرق ترکیه، به خاطر کلیسای صلیب مقدس (آختامار کلیساسی) که در قرن دهم میلادی ساخته شده است، شهرت دارد. این کلیسا به خاطر معماری زیبا و نقوش برجسته‌ای که داستان‌های کتاب مقدس را روایت می‌کنند، بسیار معروف است. همچنین مناظر طبیعی بکر و دیدنی جزیره، آن را به یک مقصد توریستی محبوب تبدیل کرده است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW