021-88507190

آب و هوای استانبول در نوروز

گردشگری مهرپرواز 21 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
استانبول یکی از مقاصد سفر ایرانیان در نوروز است. اما شرایط جوی و آب و هوای استانبول در نوروز یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید قبل از سفر راجع به آن بدانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    نوروز همواره به عنوان یک مناسب سنتی و دوست داشتنی بین ایرانیان مشهور بوده است. اما نمی‌توان حال و هوای نوروز را بدون سفر تصور کرد. بسیاری از ایرانیان برای نوروز، استانبول را به عنوان مقصدی زیبا و در عین حال مقرون به صرفه انتخاب می‌کنند. اما شرایط جوی یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که باید قبل از انتخاب مقصد راجع به آن بدانید تا سفری لذت‌بخش را تجربه کنید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم راجع به آب و هوای استانبول و چند شهر توریستی دیگر ترکیه در نوروز صحبت کنیم تا اگر قصد رزرو تور استانبول را دارید، با خیالی آسوده به این شهر زیبا پا بگذارید.

    آب و هوای استانبول در ایام عید نوروز

    آب و هوای استانبول در ایام عید نوروز

    آشنایی با آب و هوای کلی استانبول

    استانبول شهری زیبا در ترکیه بوده که سالیانه پذیرای سیل عظیمی از مسافران از سراسر دنیاست. این شهر زیبا دارای آب و هوایی اقیانوسی است. آب و هوای این شهر در فصل زمستان پرباران و سرد و در فصل تابستان گرم و مرطوب است. جالب است بدانید میزان میانگین بارندگی سالیانه در استانبول حتی از لندن هم بیشتر است و این بارندگی زیاد باعث شده تا مناظر طبیعی بسیار زیبایی در این شهر خودنمایی کنند. دلیل این میزان بارش هم نزدیکی استانبول به دریای سیاه و مرمره است که باعث افزایش چشمگیر رطوبت هوا در شهر و بارندگی‌های گاه و بی‌گاه می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر قصد رزرو تور استانبول را دارید، ترجیحا در پاییز و زمستان به این شهر سفر نکنید. زیرا هم شدت بارش بسیار بیشتر است و هم سرمای هوا در این دو فصل بیشتر از فصل‌های دیگر وجود دارد.

    میانگین سرعت باد در این شهر حدود 17 کیلومتر بوده و در تابستان باید انتظار افزایش دما حتی تا 40 درجه را نیز داشته باشید.

    آشنایی با آب و هوای کلی استانبول

    آشنایی با آب و هوای کلی استانبول

    شرایط جوی استانبول در فروردین چگونه است؟

    بخش عظیمی از ترکیه در قاره آسیا و تنها بخش کوچکی از آن در اروپا وجود دارد. ترکیه کشور همسایه ایران بوده و از نظر فاصله مکانی تنها با دیدن نقشه جهانی به راحتی می‌توان متوجه شد که استانبول تا پایتخت ایران فاصله زیادی ندارد. اما استانبول نسبت به تهران در عرض‌های جغرافیایی بالاتری قرار داشته و  به همین دلیل دمای هوای آن در نوروز نسبت به تهران سردتر است. جدای از دمای هوا، همانطور که اشاره شد نزدیکی به دریا هم باعث شده تا رطوبت نسبی این شهر بالا باشد.

     هر چه از شروع فروردین ماه می‌گذرد، هوا بیشتر رو به گرمی رفته و از سردی آن کاسته می‌شود. اما به طور کلی در فروردین ماه آفتاب خیلی سوزان و آزاردهنده نخواهد بود. از سویی دیگر تفاوت دمای بیشینه و کمینه با توجه به رطوبت بالای هوا، در استانبول دیده نمی‌شود. بنابراین چه هنگام ظهر و چه هنگام شب و اوایل صبح، شما دمای یکسانی را تجربه خواهید کرد.

    میانگین دمای هوا در فروردین ماه 12 درجه بوده و هر چه به پایان فروردین ماه نزدیک می‌شویم، رطوبت هوا هم کاسته خواهد شد. در ده روز ابتدایی ماه فروردین که مصادف با تعطیلات نوروزی ایرانیان است، دمای هوا حدودا 10 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

     اگر قصد دارید تور استانبول را برای نوروز رزرو کنید، شما احتمالا با روزهای بارانی مواجه خواهید شد. میانگین بارش در ده روز ابتدایی فروردین حدودا 60 میلی متر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم لباس‌های گرم خود را در سفر به این شهر زیبا فراموش نکنید. البته شدت باران‌ها خیلی شدید و آزاردهنده نخواهد بود. با گذر زمان در فروردین ماه دمای هوا کمی افزایش می‌یابد و به 18 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. میزان رطوبت و بارش هوا هم کم‌تر شده و آفتاب ملایمی در آسمان خودنمایی می‌کند. به طور کلی آفتاب در آسمان استانبول در فروردین ماه حدود 6 ساعت می‌تابد.

    شرایط جوی استانبول در نوروز 1403

    اگر قصد دارید تور استانبول نوروز 1403 را رزرو کنید، می‌توانید از سایت هواشناسی accuweather برای پیش‌بینی هوا کمک بگیرید. مطابق پیش‌بینی این سایت، در این شهر از 27 اسفند ماه تا 4 فروردین، استانبول آسمانی صاف تا کمی ابری خواهد داشت. از روز 4 فروردین به بعد هم شاهد بارش‌های پراکنده در این شهر خواهیم بود. اما از روز 11 فروردین مجددا آسمانی نیمه ابری و آفتابی را خواهیم داشت.

    جاذبه های گردشگری استانبول در نوروز

    جاذبه های گردشگری استانبول در نوروز

    حال و هوای استانبول در نوروز

    علاوه بر حال و هوای دلپذیری که در فصل بهار و با تور استانبول تجربه خواهید کرد، حال و هوای استانبول هم در این بازه زمانی بسیار جذاب است. اما در نوروز منتظر چه چیزهایی در استانبول باشیم؟

    کنسرت هنرمندان ایرانی

    همانطور که می‌دانید، تور استانبول یکی از پرطرفدارترین تورها در بین ایرانیان به ویژه برای سفر نوروزی است. به همین دلیل فستیوال‌ها و جشنواره‌های زیادی مخصوص ایرانیان در این شهر برگزار می‌گردد تا توریست‌های ایرانی اوقات خوشی را داشته باشند. بسیاری از هنرمندان ایرانی در این بازه زمانی در استانبول کنسرت برگزار کرده و ایرانیان زیادی از کنسرت‌ها استقبال می‌کنند.

    فستیوال فیلم کوتاه آکبانک

    علاوه بر برگزاری کنسرت‌ها، فستیوال‌های مهمی نیز در نوروز در این شهر برگزار می‌گردد. برای مثال فستیوال فیلم کوتاه آکبانک یکی از فستیوال‌های مهم ترکیه است که در اواسط ماه مارس آغاز شده و تا یک ماه طول می‌کشد. در این فستیوال فیلم‌های کوتاه از سراسر دنیا به نمایش گذاشته می‌شود. شما می‌توانید برای بازدید از این فستیوال به مکان‌هایی چون موزه پرا، موزه شکیب، موزه هنرهای مدرن استانبول و سالن نمایش مرکز خرید زورلو مراجعه کنید.

    جشنواره جاز استانبول

    اگر طرفدار پر و پا قرص موسیقی جاز هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر با تور استانبول به جشنواره جاز این شهر بروید. این جشنواره از اواخر اسفند آغاز شده و تا اواسط خرداد هم ادامه دارد. جشنواره جاز توسط İKSV برگزار شده و یک جشنواره بین‌المللی به حساب می‌آید.

    کنسرت‌های مربوط به موسیقی جاز در مکان‌های متفاوتی در شهر برپا می‌شوند. برای مثال موزه ایاصوفیه ایرنه، موزه باستان‌شناسی استانبول، عمارت اسما سلطان و سایر مکان‌های باز در استانبول از جمله مکان‌های برگزاری کنسرت‌های جاز هستند.

    فستیوال بین‌المللی رقص

    یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی که در تور استانبول می‌توانید از آن استفاده کنید، فستیوال بین‌المللی رقص است. این فستیوال یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین جشنواره‌های رقص به شمار می‌آید. این جشنواره حدودا به مدت یک هفته برگزار می‌شود و از اواخر ماه مارس تا اوایل آوریل ادامه دارد.

    رقصندگانی که در فستیوال رقص گرد هم می‌آیند از کشور ترکیه و سایر کشورهای دنیا بوده و جدیدترین اجراهای خود را به نمایش می‌گذارند. این جشنواره هر ساله در هتل مختلفی اجرا می‌شود و کارگاه‌های آموزشی خاصی نیز در آن برگزار می‌گردد. کارگاه‌ها معمولا در 11 صبح تا 8 شب برپا می‌گردند. بعد از کارگاه مهمانی و اجراها آغاز شده و تا 7 صبح ادامه می‌یابد.

    فستیوال عروسکی

    یکی دیگر از جذابیت‌های تور استانبول در نوروز، فستیوال عروسکی است. این جشنواره توسط Karagöz که بنیاد عروسکی بسیار معتبری می‌باشد، برگزار می‌گردد. هر ساله به بهانه این فستیوال عاشقان عروسک‌ها از سراسر جهان در ترکیه جمع شده و نمایش‌های متفاوتی را به اجرا می‌گذارند. مسابقات متفاوتی هم به بهانه این فستیوال در مکان‌های به خصوصی در ترکیه شامل بشیکتاش و بی اوغلو برگزار می‌گردد.

    جشنواره تئاتر

    در جشنواره تئاتر سمینارها، مسابقات، کارگاه‌های آموزشی و رویداد‌های مختلفی برگزار می‌گردد. برای شرکت در جشنواره تئاتر می‌توانید به پارک کوچوکچیفتلیک مراجعه کنید. این جشنواره در سه سانس متفاوت شامل صبح، ظهر و عصر بر پا می‌گردد.

    جشنواره قهوه

    یکی دیگر از جاذبه‌های تور استانبول در نوروز، بازدید از جشنواره قهوه است. اگر از عاشقان قهوه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این جشنواره را هرگز از دست ندهید. در این فستیوال هم سمینارها، کارگاه‌ها و مسابقات هیجان‌انگیزی برگزار می‌شود. این جشنواره دارای سه سانس شامل صبح، ظهر و عصر بوده و با توجه به نوع جلسه انتخابی شما قیمت بلیط هم متفاوت خواهد شد. هنگامی که بلیط را خریداری می‌کنید، می‌توانید در دو سانس متفاوت در یک روز در جشنواره حضور داشته باشید.

    تصویری از استانبول

    غروب استانبول در تنگه بسفر

    جشنواره لاله

    یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که در استانبول و در فصل بهار رقم می‌خورد، جشنواره لاله است. این جشنواره در مشهورترین مکان‌ها در شهر مانند میدان سلطان احمد، پارک یلدیز، پارک امیرگان، پارک گلخانه و... برگزار می‌گردد. در طول این جشنواره شما می‌توانید انواع متفاوتی از گل‌های لاله را در شهر ببینید. برای شرکت در جشنواره گل لاله لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

    در فصل فروردین شما می‌توانید از میلیون‌ها گل لاله متفاوت دیدن کنید. البته علاوه بر دیدن گل‌های زیبای لاله می‌توانید در مسابقه عکاسی هم شرکت کنید و برنده جوایز خاص شوید.

    شرایط جوی ازمیر در نوروز چگونه است؟

    شهر ازمیر یکی دیگر از شهرهای بسیار مشهور و توریستی ترکیه است که سفر به آن توصیه می‌شود. این شهر با نام مروارید دریای اژه شهرت دارد و با داشتن تاریخ غنی، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. ازمیر به عنوان سومین شهر ترکیه از نظر بزرگی بعد از استانبول و آنکارا قرار دارد. علاوه بر این موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شده تا یک بند مهم تجاری و صنعتی باشد. اگر قصد سفر با تور ازمیر نوروز 1403 را دارید، باید راجع به آب و هوای آن اطلاعات کافی به دست آورید تا روزهای خوشی را در این شهر سپری کنید.

    شهر ازمیر هم مانند اکثر شهرهای ایران دارای 4 فصل است. اما به دلیل قرارگیری این شهر در کنار دریا، میزان رطوبت کلی این منطقه بالا است. هوای ازمیر مدیترانه‌ای بوده و نسبتا معتدل همراه با بارندگی زیاد است. بیشترین میزان بارندگی ثبت شده برای این شهر در ماه‌های آبان و فروردین بوده است. اما در خرداد، تیر و مرداد شدت بارندگی بسیار کمتر از سایر ماه‌ها می‌شود.

    در تابستان هوا شرجی، در زمستان و پاییز هوا سرد و در بهار بهترین آب و هوا در این شهر حاکم خواهد بود. بنابراین اگر قصد رزرو تور ازمیر را دارید، بهترین زمان از نظر آب و هوایی فصل بهار خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم تور ازمیر نوروز را انتخاب کنید.

    تصویری زیبا از شهر استانبول

    استانبول در شب

    کلام آخر

    اگر انتخاب شما برای بهار و سفرهای نوروزی تور استانبول است، باید حتما اطلاعات جامعی راجع به این شهر در بهار به دست آورید. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که قبل از سفر باید بدانید، شرایط جوی مقصد مورد نظر است. در این مقاله به تفصیل راجع به شرایط آب و هوایی دو شهر مهم و توریستی ترکیه به نام ازمیر و استانبول صحبت کردیم. با دانستن این اطلاعات می‌توانید زمان مناسبی را برای سفر به ترکیه با توجه به شرایط خود انتخاب کرده و همچنین البسه مناسبی را بپوشید. علاوه بر شرایط جوی درباره فستیوال‌ها و اتفاقات مهمی که در بهار در شهر استانبول رخ می‌دهد نیز صحبت کردیم تا هنگام سفر با تور استانبول از آژانس هواپیمایی مهرپرواز بتوانید از حضورتان در این شهر نهایت استفاده را ببرید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW